SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Funky beschimmelde AC-reiniging

4.7K views 7 replies 5 participants last post by  355 lbft  
#1 ·
Is er een Volvo-service hiervoor? Werken de sprays waarbij je in het kanaal spuit met die speciale reinigers met buizen eraan?

#2 ·
Hiervoor is een service, de dealer of een onafhankelijke monteur kan dit doen.

De oorzaak is meestal een geblokkeerde of gedeeltelijk geblokkeerde condensafvoer onder de auto. Als u het systeem laat reinigen en de afvoer laat ontstoppen, zou ik op dat moment ook het interieurfilter laten vervangen.

#4 ·
Eens met Napster.

Ik ben er een paar van tegengekomen bij de dealer (Toyota), de condensafvoerslang kan verstopt raken met bladeren en vuil, waardoor er zich water ophoopt, wat schimmel veroorzaakt.

De oplossing was om een luchtslangaansluiting in de afvoerslang te steken en het vuil eruit te blazen, waarbij er een heleboel water uitstroomde. Bevestig vervolgens de spuitbus op een spuitmond op een van de HVAC-buizen en spuit deze door het hele systeem.

#5 ·
Ik heb dit product twee keer gebruikt voor mijn oudere auto, met een tussenpoos van ongeveer 5-6 jaar. Werkt prima. Ik weet echter niet welke elektronica wel of niet blootgesteld kan worden in het luchtkanaal. Blijkbaar raken de ECU's van Acura's ermee beschadigd omdat de ECU in het kanaal blootgesteld wordt.
https://www.detailedimage.com/Einszett-1Z-M46/Klima-Cleaner-AC-Odor-Remover-P476/250-ml-S1/

Ik zou dit gebruiken als ik zeker wist dat er geen elektronica blootgesteld wordt in het luchtkanaal.

Er zit een lange buis bij de spuitbus. Gewoon de buis in de kanalen steken en spuiten. Niet alleen ruikt de airco fris, maar de lucht is ook ijskoud.

#7 · (Edited)
Is er een Volvo-service voor dit? Werken de sprays waarbij je in de duct spuit met die speciale reinigers met buisjes eraan?
Ja, de sprays werken. Hoeft geen speciaal merk te zijn. Lysol, Seventh Generation Disinfectant of Meguiar's Air-Refresher werken allemaal. Het gaat er meer om waar je spuit. Vervang zeker het interieurfilter en spuit in het compartiment voordat je het nieuwe filter installeert. Spuit dan, terwijl de buitenluchtcirculatie draait, royaal in de linker- en rechterluchtinlaten van de motorkap onder de motorkap (honingraatrooster onder de voorruit). Het zuigt het er direct in. Zet de blazer op hoog. Doe het voor zowel airconditioning als verwarming. Spuit ten slotte royaal in de luchtinlaat van het interieur onder het dashboardkastje, waarbij de recirculatie op hoog staat. Belangrijk: Open uw ramen terwijl u dit doet en vermijd het direct inademen van de lucht uit de ventilatieopeningen.Als u de commerciële merkproducten voor het reinigen van auto-airconditioning wilt gebruiken, overweeg dan grote spuitbussen schuimreiniger die verkrijgbaar zijn bij Home Depot of Lowe's voor huishoudelijke airconditioning-units. De helft van de prijs van de auto-onderdelen, dezelfde ingrediënten. Persoonlijk vond ik de lijst met chemicaliën niet prettig, dus koos ik voor de eenvoudigere producten hierboven.

#8 ·
Nu de winter achter de rug is, begon de geur toen ik de airco voor het eerst dit jaar gebruikte.

Ik vermoedde dat de condensafvoer verstopt was, zoals in de ene reactie hier, ik zette de airco met de kanalen dicht en het moet de verstopte shiz eruit hebben geblazen. Het ruikt nu prima.