SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Foul Play - Band

2.4K views 17 replies 13 participants last post by  JRL  
#1 ·
Ik heb vandaag een lekke band gehad aan de zijwand van mijn band.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat iemand een mes door de zijwand heeft gestoken. Het is ongeveer 2 inch en een vrij schone snede. De banden hebben ongeveer 14.000 kilometer gereden, maar hebben nog veel profiel. Ik had geen bobbels opgemerkt en ben de laatste tijd niet tegen stoepranden of iets dergelijks gereden. Geen kuilen.

Image

Wat denk je - gewoon een klapband of kwaad opzet?

#4 ·
Spijtig om dat te zien man... Ik wou dat mensen volwassen genoeg waren om van andermans spullen af te blijven

#5 ·
Re: Foul Play - Band (P4boy)

Ik had jaren geleden een soortgelijke snee in de zijwand van een lichte vrachtwagenband. . . werd veroorzaakt door een vierkant stuk scherpstaal, slechts een paar centimeter breed, dat als een tiddly-wink (sp?) door de auto voor me omhoog werd geklapt. . . Ik ontweek het met de voorbanden, maar het sneed de zijwand van een achterband. . . onmiddellijke klapband. De snee in je band lijkt erg op wat mij is overkomen.

Oh ja, ik had destijds ook een kleine hoeveelheid springcapsules en dynamiet in de laadbak. . . maakte een slecht moment nog interessanter.
Image

- Mark

#6 ·

Quote, oorspronkelijk geplaatst door P4boy »
Ik heb vandaag een lekke band gehad op de zijwand van mijn band.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat iemand een mes door de zijwand heeft gestoken. Het is ongeveer 2 inch en redelijk schoon gesneden. De banden hebben er ongeveer 14.000 op zitten, maar hebben nog steeds veel profiel. Ik had geen bobbels opgemerkt en ben de laatste tijd niet tegen stoepranden of iets dergelijks gereden. Geen kuilen.

Wat denk je - gewoon een barst of kwaad opzet?

Ik zou dat geen schone, mesachtige snede noemen. Je hebt zeker tegen iets geschuurd, zelfs als het iets op de weg was. Ik ben een paar maanden geleden tegen een stuk staal van ongeveer een voet lang gereden en het heeft een mooie kleine snee in de zijwand van mijn band veroorzaakt en ook de velg beschadigd. Je band en velg zien er allebei uit alsof ze ergens tegenaan zijn geschuurd.
Image

#7 ·

Image

Wat denk je - gewoon een klapband of vals spel?

Ziet er naar uit dat je de **** uit je banden wrijft. Het kost een paar keer langs de stoeprand om de letters zo af te wrijven. Je kunt ook zien dat het wrijvingsgebied dat die veervorming veroorzaakt, dwars door die schuine streep loopt. Velgschade ook.

Dus:

A: je houdt de druk in de banden niet op peil en ze beginnen in de bochten in te zakken, tot het punt dat je een beetje op de zijwand rijdt.

B: je slaat tegen de stoepranden... ofwel met hoge snelheden boven de 25 mph (mijn gok) of bij het parkeren van het ding.

Ik denk dat de bandenwand op dat gedeelte van de band zo versleten was dat hij waarschijnlijk in een bocht is gekreukt en uiteindelijk is gescheurd. Een messteek in de band zou niet zo'n variatie hebben als je op de foto ziet. Ze zijn meestal schoon. Ze zouden ook een toevoeging aan beide uiteinden hebben... omdat het geen gemakkelijke taak zou zijn en de meeste mensen het mes heen en weer zouden bewegen om het open te zagen. Er is nergens een schone scheur langs de opening.

Dus, geef de wilde vriendin een pauze en wees blij dat je er 14.000 uit hebt gehaald.

#8 ·
Re: Foul Play - Band (KillerB)

Quote, oorspronkelijk geplaatst door KillerB »
Dus:

A: je houdt de druk in de banden niet op peil en ze beginnen in de bochten in te storten, tot het punt dat je een beetje op de zijwand rijdt

B: je slaat de stoepranden... ofwel met hoge snelheden boven de 25 mph (mijn gok) of door het ding te parkeren.

Ik denk dat de bandenwand in dat gedeelte van de band zo versleten was dat hij waarschijnlijk in een bocht kreukte en uiteindelijk scheurde.

Ziet er zeker zo uit, aangezien de "R" en "O" een beetje zijn afgesleten aan de bovenkant.

#9 ·
Ja, ik denk dat die beschadiging is veroorzaakt tijdens het parkeren, maar niet met snelheid.

De velgen zijn eigenlijk niet beschadigd - dat is vuil
Image

Meestal zijn het de voorwielen die beschadigd raken, maar ik denk dat die beschadiging ook is veroorzaakt bij het achteruitrijden te dicht bij een stoeprand.

Dus je denkt nog steeds dat het gewoon een scheur was?

#12 ·
Re: (P4boy)

Meestal zijn het de voorwielen die slijten, maar ik denk dat die slijtage is veroorzaakt door achteruit te rijden te dicht bij een stoeprand.

Dus je denkt nog steeds dat het gewoon een scheur was?

Ja, ik denk dat je je vraag hebt beantwoord.

#14 ·

De snede lijkt te komen van een zijwandknijping tegen de velg - waarschijnlijk door lage bandenspanning. Zoek naar een andere bron voor een lek dat de lage spanning kan hebben veroorzaakt. Het schuren van de zijwand komt zeker door het platrijden - gebeurt zelfs over een zeer korte afstand.

Een goed idee om de bandenspanning religieus te controleren. Het is moeilijk om de bandenspanning op deze banden met een lage profielhoogte 'met het oog' te beoordelen. De zijwanden zijn behoorlijk stijf en zelfs als ze slechts 25 psi hebben, zien ze er niet per se veel anders uit dan 40 psi. Controleer ze dus met de meter of schaf een set ventieldopjes aan en controleer de banden minstens één keer per dag voordat je gaat rijden. Voor $ 180-250 per band plus montage en balanceren, is het een goedkope verzekering en 5 minuten goed besteed.

Ik rijd mijn 17's op 38 psi en de 18's op 42 psi - een beetje extra verzekering tegen de kuilen en het heeft geen nadelig effect op de rit, hoewel ik de comfortinstelling iets meer gebruik bij deze spanningen. Maar ik woon in Maine en de wegen zijn wat ruwer dan in het zuiden!

#15 ·

Ik ben het eens met de anderen - ouderwetse slangengif. Bovendien, als iemand er een mes in had gestoken, denk je niet dat ze het erdoorheen zouden hebben gestoken? Je moet meer druk gebruiken om te rijden.

Tom.

#18 ·

Te gekarteld om een door de mens gemaakte mes snede te zijn (IMO)