Als antwoord op uw allerlaatste vraag: nee. Indien uitgerust, verbindt het spoelventiel (Volvo's luchtventiel) in de leiding tussen de canister-spoortpoort en het inlaatspruitstuk om te regelen wanneer vacuĂĽm wordt toegepast op de canister om de koolstofkorrels te spoelen.
Op de originele B20E-verdampingscanister is de volledige onderkant van de canister bedekt met een gaasfilter om verse lucht in de canister te laten komen om de koolstofkorrels te spoelen of lucht in de tank te laten komen als er brandstof wordt gebruikt.
Op de GM-stijl canister is de poort met de aanduiding lucht alleen de inlaat voor verse lucht om te spoelen. Bij de meeste GM-toepassingen is er eigenlijk een kleine spatbescherming die over het uiteinde van de poort klikt om te proberen te voorkomen dat er iets opspat en in de poort wordt gezogen. U zou waarschijnlijk een kort stuk slang kunnen installeren dat naar beneden is gebogen om dezelfde functie te vervullen, of de slang in een beschermd gebied kunnen leiden.
Dit is het ontwerp van het B20E-verdampingssysteem uit de servicehandleiding van 1971.
Kijk zorgvuldig naar de afbeelding en de spoelpoort op het inlaatspruitstuk lijkt zich net voor de gasklep te bevinden. Ik ben naar buiten gegaan en heb naar mijn auto gekeken en bevestigd dat deze zich misschien 2-3 mm voor de plaat bevindt. Dit betekent dat er bij stationair toerental een zeer laag / geen vacuĂĽm op de spoelleiding zal zijn en weinig tot geen spoelactiviteit plaatsvindt. De meeste spoelactiviteit zal moeten plaatsvinden wanneer de gasklep net genoeg openstaat zodat de gasklep over de poortopening staat; maar niet volledig open, wat het moment is waarop het vacuĂĽm in het spruitstuk vrijwel volledig verdwijnt.
De B20E-verdampingscanister heeft een zeer grote inlaatopening (de hele onderkant van de bus). Dit komt misschien omdat hij is ontworpen om te werken met een lager vacuĂĽm op de spoelleiding. De GM-canister heeft een kleinere luchtinlaat en is waarschijnlijk ontworpen voor een hoger spoelvacuĂĽm, dus hij spoelt mogelijk niet zo effectief met een laag vacuĂĽm. Dat is echter waarschijnlijk academisch, aangezien het originele Volvo-canisterontwerp niet langer beschikbaar is en we op zoek moeten gaan naar het beste alternatief.
Toen ik nadacht over de verdampingssysteemontwerpen die een spoelventiel gebruiken dat spoelt met puur vacuĂĽm in het spruitstuk, bedacht ik me dat de luchtstroom van de spoeling eruit zal zien als valse lucht, wat de stationairsnelheid zal beĂŻnvloeden. De B20E-verdampingsaansluiting met de spoelpoort voor de gasklep elimineert dat specifieke probleem.
De laatste opmerking is dat ik alleen de servicehandleiding voor de B20E uit 1971 heb. U zou uw auto of een servicehandleiding uit 1972 of 1973 moeten controleren om te bevestigen dat het verdampingssysteem op de B20F op dezelfde manier is ingesteld.