SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Shit, de achterklep gaat niet open V50

12K views 9 replies 5 participants last post by  AutoGeek  
#1 · (Edited)
OPGELOST!!, vergrendelde achterklep gaat niet open V50

Heb hier wat hulp nodig.

Sprak gisteravond met mijn vrouw en ze vertelde me dat de achterklep van onze V50 2005 vergrendeld is en niet opengaat.
Een ander probleem is dat ik op zee aan het werk ben en pas over een week weer op het vasteland zal zijn, dus niet in staat ben om het probleem uit de eerste hand op te lossen.

Dingen die ik haar heb laten proberen...
- Controleer beide sleutels en of het metalen deel van de sleutel vastzit. (Valley Park-ding)
- Luister naar geluid als ze op de rubberen schakelaar op de klep drukt - GEEN GELUID

Dit doet me geloven dat het ofwel een zekering (#77) of de schakelaar zelf is.
Las dat de schakelaar kortgesloten kan zijn, meer correct de bedrading zodra de schakelaar eruit is.
Maar ik zal haar niet zover krijgen om deze schakelaar en rubberen afdekking te verwijderen. Om dezelfde reden onderhoudt ze mijn auto's niet... dit omvat het controleren van de zekering(en). Sorry, geen aanstoot.

Ze is van plan om morgen naar de dealer te gaan en de dame in nood te spelen. Hopelijk controleren ze de zekeringen en stellen ze misschien een oplossing voor.

Is dit een veelvoorkomend probleem, en zo ja, wat is meestal de oorzaak?
Ohh en trouwens, kan de klep van binnenuit de auto worden geopend?
Als het de schakelaar is, is dat dan iets dat ik online kan kopen of moet ik genoegen nemen met dealerprijzen?
(gezocht op ipd en fcp maar kan niemand vinden die deze schakelaar aanbiedt)

Wat verduidelijking van dit probleem zou zeer op prijs worden gesteld.

Welnu, het lijkt erop dat onze jongste misschien met de binnenste vergrendelingsknop op de bestuurdersdeur heeft zitten rommelen. Na het ontgrendelen door te drukken zoals hierboven beschreven, is de klep weer normaal. Bedankt jongens.
De vrouw doet de groeten, eindelijk ziet ze een beloning voor het hebben van internetvrienden. Hopelijk betekent dat dat ze me de volgende keer met rust laat als ik op mijn favoriete Volvo-forum surf...lol
tmtalpey, je hebt de dag echt gered, proost!
Ik betaal de biertjes de volgende keer...

#2 · (Edited)
Ugh - De eerste stap is om te controleren of de auto volledig is ontgrendeld met twee keer drukken op de binnenste tuimelschakelaar (die op de deur). Als de achterklep niet reageert op de achterste knop, dan is het niet het beveiligingssysteem. Ze zou kunnen proberen de knop ingedrukt te houden terwijl ze de 'gate' een zachte duw/ruk geeft, om een vastgelopen vergrendeling uit te sluiten.

Op dat punt is het enige andere dat gecontroleerd moet worden de zekering. Er is geen ontgrendeling aan de binnenkant, je moet het binnenpaneel verwijderen om bij het mechanisme te komen.

De reparatie kan de bedrading, de schakelaar of de elektrische vergrendeling zijn. Het is niet per se een klus voor de dealer, maar het vereist wel enige vertrouwdheid met de auto...

Wat de achtergrond betreft, de knop en de vergrendeling zijn afzonderlijke problemen. De knop stuurt simpelweg een signaal naar de Central Electronics Module. De CEM controleert vervolgens op beveiliging, en als alles in orde is, stuurt het stroom naar de vergrendeling om het mechanisme vrij te geven. Die helft van het plaatje betreft de zekering. Dan moet de vergrendeling natuurlijk daadwerkelijk loslaten. Dat is het mechanische deel.

#3 ·
Probeer de accuklem 5 minuten te verwijderen, plaats hem terug en probeer hem dan te openen.

#4 ·
Zorg ervoor dat uw dashboardkastje niet op slot zit. Ik weet niet zeker of dit geldt voor de V50, maar op mijn S40 staat de valet-modus aan, waardoor het vergrendelingsmechanisme wordt uitgeschakeld. Vrouw is weg met de V50 of ik zou dit voor je kunnen verifiëren.

#5 ·
Make sure your glove box isn't locked. I am not sure if this applies for the V50...
Het is een goed idee, maar het is niet het geval bij de V50. Ik denk dat ze denken dat de valet gewoon over de achterbank kan reiken en spullen kan pakken. :rolleyes:

#6 ·
Dit is me overkomen op mijn V50. Het rubber rond de achterklepschakelaar schoof naar binnen en voorkwam dat de schakelaar contact maakte. Uiteindelijk heb ik de schakelaar verwijderd, het rubber aangepast en opnieuw geĂŻnstalleerd. Het is sindsdien een paar keer gebeurd en als ik heel hard druk, werkt het.

#8 ·
Opgelost, zie de bewerking van de eerste post. Proost allemaal!
Goed gedaan! Hou je niet van gemakkelijke oplossingen zoals die. Ik dacht onlangs dat mijn grootlichtschakelaar kapot was gegaan. Elke keer als ik de schakelaar omzette om ze aan te zetten, knipperden ze aan en gingen dan weer uit. Twee dagen later stond ik buiten bij mijn auto terwijl hij liep en merkte ik dat de koplampen niet aan stonden en ik zet de schakelaar altijd op de "auto"-stand. Nou, ik herinnerde me al snel dat ik de schakelaar het voorgaande weekend tijdens het kamperen op de uit-stand had gezet. Wat een goed gevoel was het om niet in het "mod-geld" te hoeven duiken!

#9 ·
Ik vind ze geweldig, maar het is een beetje gĂŞnant - lol, niet echt. Maar het is niet gemakkelijk om op afstand een diagnose te stellen. Vooral als de andere kant van de telefoon, op zijn zachtst gezegd, mechanisch uitgedaagd is.

#10 ·
Schaam je niet. Ik heb de mijne naar Volvo gebracht en laten repareren. Ik had de auto net gekregen en het was een garantieklus.