SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Koelvloeistof lekkage "Whack-a-mole"

6.3K views 9 replies 9 participants last post by  JEdge  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik heb een C30 uit 2008 met 211.000 km op de teller. Afgelopen zomer kreeg ik pech toen al mijn koelvloeistof uit de rode radiateurplug lekte, zonder dat ik het merkte. Dat heb ik laten repareren, maar ik bleef koelvloeistof onder mijn auto zien en moest mijn reservoir bijvullen. Na 4 bezoeken aan dezelfde monteur lekt de auto nog steeds koelvloeistof.

Het lekt als het koud is + hoge druk (d.w.z. na het rijden tot bedrijfstemperatuur, dan lekt het als het 's nachts afkoelt). Het lekt niet als ik het systeem ontlucht voordat de motor volledig is afgekoeld tot lektemperatuur.

Ik speel koelvloeistoflek-whack-a-mole. Elke keer als ik een lek afsluit, begint het ergens anders te lekken.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Dit is nog nooit gebeurd in de 5 jaar dat ik de auto heb, en nu vindt hij plotseling alle mogelijke manieren om 's nachts koelvloeistof te lozen.

De meest recente lekkage is onder de motor, aan de achterkant, van iets dat eruitziet als een soort aftapplug. Ik zou dit waarschijnlijk kunnen aandraaien, maar ik ben bang dat het dan gewoon ergens anders gaat lekken.

Hierbij een afbeelding van de meest recente lekkage.
Image

#4 · (Edited)
Ik heb de lekkage gehad die optreedt wanneer de auto geparkeerd staat na het rijden. (v50 2.5t) Het was een defecte waterpomp. De afdichting die voorkomt dat koelvloeistof langs de as gaat, begint te falen en koelvloeistof kan er langs gaan en druppelt uit het afvoergat. Wanneer de auto wordt uitgeschakeld en de druk blijft bestaan, krimpt de afdichting een beetje door afkoeling en de druk dwingt de koelvloeistof eruit. Ik begon een kleine cirkel koelvloeistof op mijn oprit op te merken. Toen ontdekte ik dat de auto 's nachts behoorlijk wat vloeistof lekte. Kort daarna spoot de auto veel vloeistof uit toen ik parkeerde en een winkel in ging. Een dag later begon het gewoon te stromen tijdens het rijden en ik moest onmiddellijk stoppen en de auto naar huis laten slepen. Ik denk dat het ongeveer 2 weken duurde van de eerste tekenen van de lekkage tot het totale falen van de waterpompaafdichting. Als dit jouw scenario was, zou koelvloeistof uit het afvoergat van de waterpomp komen, dat zich onder de distributieketting bevindt. Waar je het echter zou zien, zou aan de onderkant van de motor aan de achterkant van de passagierszijde zijn, waar het dan op de spatbescherming onder de auto zou druppelen en vervolgens naar de grond zou druppelen in de buurt van de voorband van de passagier. Je kunt de lekkage van de waterpomp verifiëren door de distributiedeksels, het voorwiel van de passagier en de kunststof bescherming van de wielkast te verwijderen en de waterpomp te inspecteren.

Weet je zeker dat de lekkage die je op je foto hebt omcirkeld niet van hoger op de motor komt en gewoon van dit punt druppelt? Ik denk niet dat er onderdelen van het koelsysteem aan de onderkant van de motor zitten.

Omdat koelvloeistof zo'n dunne vloeistof is, zijn de lekkages meestal gemakkelijk te traceren, volg gewoon de druppels omhoog totdat je de bovenkant bereikt.

#5 ·
Ik heb de lekkage gehad die optreedt wanneer de auto geparkeerd staat na het rijden. (v50 2.5t) Het was een defecte waterpomp. De afdichting die voorkomt dat koelvloeistof langs de as gaat, begint te falen en koelvloeistof kan er langs gaan en druppelt uit het ontluchtingsgat. Wanneer de auto wordt uitgeschakeld en de druk blijft bestaan, krimpt de afdichting een beetje door afkoeling en de druk dwingt de koelvloeistof eruit. Ik merkte een kleine cirkel koelvloeistof op mijn oprit. Toen ontdekte ik dat de auto 's nachts behoorlijk wat vloeistof lekte. Kort daarna spoot de auto een hoop vloeistof uit toen ik parkeerde en een winkel in ging. Een dag later begon het gewoon te stromen tijdens het rijden en moest ik onmiddellijk stoppen en de auto naar huis laten slepen. Ik geloof dat het ongeveer 2 weken duurde van de eerste tekenen van de lekkage tot het totale falen van de waterpompaafdichting. Als dit jouw scenario was, zou er koelvloeistof uit het ontluchtingsgat van de waterpomp komen, dat zich onder de distributiekap bevindt. Waar je het echter zou zien, zou aan de onderkant van de motor aan de achterkant van de passagierskant zijn, waar het dan op de spatbescherming onder de auto zou druppelen en dan naar de grond zou druppelen in de buurt van de voorband van de passagier. Je kunt de waterpomplekkage verifiëren door de distributiekappen, het voorwiel van de passagier en de plastic wielkastbeschermer te verwijderen en de waterpomp te inspecteren.

Weet je zeker dat de lekkage die je in je foto hebt omcirkeld niet van hoger op de motor komt en gewoon van dit punt druppelt? Ik denk niet dat er onderdelen van het koelsysteem aan de onderkant van de motor zitten.

Omdat koelvloeistof zo'n dunne vloeistof is, zijn de lekkages meestal gemakkelijk te traceren, volg gewoon de druppels omhoog totdat je de bovenkant bereikt.
Een opmerking over deze defecte waterpompaafdichting, zie je "gruis" of "vuil" in de koelvloeistof? Toen mijn waterpompaafdichting/lager rond 160.000 mijl begon te sterven. (250.000 km?) Ik kon duidelijk gruis zien in het koelvloeistoftankje.

Maar controleer 1: Koelvloeistof T-stuk, rechts van de motor, kijk of het ĂĽberhaupt gescheurd is. Ze zijn gevoelig met de leeftijd. Het is een PITA maar redelijke vervanging thuis met de juiste slangklemtool.

Controleer 2: Thermostaat, kan scheuren met de leeftijd.

Controleer 3: zo ongeveer alle andere slangen. Van waar ik kan raden van de ene afbeelding zou ik gokken dat de lekkage uit het frontale gedeelte van de motor komt en naar achteren stroomt, kan me vergissen. Controleer ook de slangen die van de motorruimte naar de firewall lopen, net links van de accu.

Het verwijderen van de airbox om de koelvloeistofslangen te controleren kan lastig zijn, maar het is te doen met geduld, simpelweg omdat het een oefening in geometrie is. Er zouden video's moeten zijn over hoe je hem naar links beneden, rechts omhoog en eruit kantelt.

#6 ·
Is de dop vervangen door een originele Volvo (Ford) dop of een aftermarket? Ik heb problemen gehad met aftermarket (Stant) die de juiste druk niet vasthielden en koelvloeistof uit de tank lieten koken bij normale bedrijfstemperatuur. Ga voor een Volvo- of Ford-dop.

#7 ·
Ik zit in dezelfde gedachtegang als unodos96. Mijn eerste gok is de bovenste radiatorslang. Die met de plastic T-fitting in het midden. Ik had een lek dat een garagebedrijf "repareerde" door de waterpomp te vervangen, maar de daadwerkelijke lekkage van de slang werd nooit aangepakt. Krijg er toegang toe en kijk of er witte resten van opgedroogde koelvloeistof op de slang zitten.
En terwijl je er toch bent, vervang de thermostaat voor de zekerheid.

#8 · (Edited)
Vervang het koelvloeistofreservoir als het oud is. Moet toch vervangen worden. Kan uit de overloopopening lekken. Dit wordt gemakkelijk gemist.

Mijn C30 had een radiatorlekkage in de kunststof behuizing en werd pas gezien toen de radiator werd verwijderd. GlĂĽck

#10 ·
Vervang het koelvloeistofreservoir als het oud is. Moet toch vervangen worden. Kan uit de overloopopening lekken. Dit wordt gemakkelijk gemist.

Mijn C30 had een radiatorlek in de kunststof behuizing en werd pas gezien toen de radiator werd verwijderd. GlĂĽck
Koelvloeistofreservoir was mijn probleem. Kleine haarscheurtjes, en als het warmer was, zetten ze uit en lekte het niet, in de winter trokken ze samen en lekte het tot de motorruimte heet werd. Het kostte me even om het te vinden. Super eenvoudige vervanging.