SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Koelvloeistof spoelen?

28K views 26 replies 14 participants last post by  atraudes  
#1 ·
Vervangt iemand zijn antivries? De auto (2006 T5 AWD) heeft 72.000 km, ze zei dat ze hem nog vijf jaar wil houden. Hij heeft nieuwe banden, draagarmen en Brakes Plus heeft net de uitlijning gedaan. Ze hebben een Valvoline-aanbieding - $75 voor een korting van $15 van Valvoline en $5 online coupon. Ze spoelen het systeem met een Valvoline-reiniger en voegen antivries van het merk "Clear Choice" toe als Clear Choice een Volvo OK-vloeistof maakt. De man die ik sprak, leek deskundig.

Wat is het probleem met spoelen? Ik heb verschillende meningen gelezen. Wat zijn feiten?

Ik weet niet zeker of ik geen niet-maagdelijke antivries in de auto wil. Zerex G-50 is goedgekeurd en ik heb het grootste deel van een kan van het bijvullen van mijn BMW. Ik kan een andere gallon ophalen en ze de Zerex (gemaakt door Valvoline) brengen en betalen om het systeem te spoelen en mijn Zerex erin te doen.

Wat is het probleem met het spoelen van het systeem? Een alternatief is om gewoon de petkok (verkeerd gespeld voor censor) te openen en de radiator af te tappen en de Zerex en wat gedestilleerd water toe te voegen. Ik neem aan dat de Zerex compatibel is met de fabrieksafvulling. Is het niet?

Bedankt

#2 ·
Ik ben helemaal voor om het te vervangen. Een goede spoeling zal waarschijnlijk niet gebeuren bij een snelle smeerbeurt waar je in je auto wacht.

Thuis tap ik het gewoon af en voeg ik nieuwe vloeistof toe via de bovenste koelvloeistofleiding (de beste kans om de lucht eruit te krijgen, wat soms problemen kan veroorzaken totdat het boert). Ik heb het echter nog niet op mijn auto gedaan.

Ik heb vandaag de koelvloeistoftank vervangen en opnieuw ben ik onder de indruk van hoe belachelijk die ingenieurs zijn om dit spul op te zetten! :D Alleen Volvo-ingenieurs kunnen zoiets als een plastic fles met een paar slangklemmen overcompliceren...

#3 ·
79 Ik heb altijd geaarzeld om een pitstop-reparatiewerkplaats te gebruiken. Als ik het gewoon uit de radiator aftap, laat ik veel van de 5-6 jaar oude koelvloeistof in de motor achter. Ik wil niet met de bougies op het blok spelen. Ik denk dat als Zerex door Volvo is goedgekeurd, het compatibel moet zijn met het spul dat er nog in zit.

Ik heb een paar berichten op andere sites in dit forum gelezen waarin stond dat de druk van het spoelen de interne onderdelen beschadigt omdat er spul in achterblijft. Ik dacht dat het additief dat ze erin doen, erin zit om het spul dat het losmaakt te laten coaguleren en het uit het systeem te halen. Is het beter om de aanslag erin te laten zitten of om het eruit te proberen te spoelen? Hoeveel van de radiatoren die de poster moest vervangen, waren omdat deze na te veel kilometers was gespoeld?

#4 ·
Ik bezit een BMW en toen ik hem kocht, had hij groene koelvloeistof (BMW koelvloeistof is blauw). Het eerste wat ik deed toen ik hem kreeg, was een revisie van het koelsysteem en toen ik de thermostaathuis eraf haalde, ontdekte ik dat mijn cilinderkop begon te corroderen. Ik weet niet zeker wat voor soort koelvloeistof erin zat, maar ik gebruik nu niets anders dan BMW-koelvloeistof. Ik vervang de koelvloeistof om de 2-3 jaar en er is niet meer corrosie dan de dag dat ik het probleem ontdekte. Mijn advies, gebaseerd op mijn ervaring, is om altijd de koelvloeistof van de fabrikant te gebruiken.

#5 ·
Tommm, als uw auto sinds nieuw volgens de handleiding is onderhouden, zou er eigenlijk geen probleem moeten zijn met kalk of andere corrosie, aangezien u al die tijd het juiste hebt gedaan (dat komt meestal door verwaarlozing en niet zozeer door iets anders). Als u de onderhoudsgeschiedenis niet kent (zoals ik), dan moet u uw kansen afwegen tegen de bestede dollars, vergeleken met wat u realistisch gezien van uw auto verwacht.

Voorbeeld: Ik heb 111.400 mijl op mijn 2003, en het LIJKT erop dat er goed voor is gezorgd, maar ik kan het niet met zekerheid weten. Uitgaande van die aanname kan ik er volledig van uitgaan dat de radiator, thermostaat, alle koelvloeistofslangen, de waterpomp en de koelvloeistof BINNENKORT vervangen moeten worden, waarschijnlijk bij de 120.000 mijl, wanneer ik de distributieriem vervang (logisch, als ik er toch mee bezig ben, of het nu nodig is of niet).

Maar ik zal alleen de koelvloeistof aftappen, ik zal geen druk gebruiken, omdat ik niets anders als gevolg wil vernietigen. Door het aftappen wordt HET MEESTE van de oude koelvloeistof verwijderd. Die halve liter of zo die achterblijft, zal nauwelijks een probleem zijn. Na de installatie van de nieuwe goedgekeurde vloeistof gemengd met gedestilleerd water, is er geen reden om te denken dat ik weer serviceproblemen zal hebben voor nog eens 120.000 mijl (waarschijnlijk langer), en ik zal de auto tegen die tijd toch wel hebben ingeruild voor een nieuwere! ;)

De enige manier waarop ik de koelvloeistofkanalen op een motor onder druk zou reinigen, is als deze volledig uit elkaar gehaald is, op een werkbank ligt en wordt voorbereid voor machinale bewerking of andere conditionering, nooit als een assemblage. :)

#6 ·
Ik denk dat ik de onderste radiatorslang ga aftappen en opnieuw ga vullen met 100% gedestilleerd water, hem een paar minuten laat draaien en hem dan weer aftap via de radiatorslang, dan opnieuw vul met 5 quarts zerex g50 en dan gedestilleerd water toevoeg om hem af te toppen.

#9 ·
Ik denk dat ik het gewoon ga aftappen via de onderste radiatorslang
Je weet dat er een aftapplug is als je de onderste afdekking verwijdert. Deze zit achter de olieaftapplug op een rubberen slang.

Ook is hier iets heel gaafs dat veel mensen niet weten.

Als je bijvoorbeeld nieuwe groene Prestone gebruikt en de oude Volvo erin had zitten die rood van kleur was. Als je het in een grote pan aftapt en het een paar minuten laat staan, begint het te scheiden. Het groen zit bovenop en het rood met de oude vuile koelvloeistof zakt naar de bodem. Vuile koelvloeistof is dichter, nieuwe koelvloeistof is schoner.

Ik weet dit alleen per ongeluk. Ik heb de spoeling ook gedaan met de onderste slangmethode. Ik ging naar een bevriende monteur om me te helpen met mijn distributieriem. Hij tapte al mijn nieuwe koelvloeistof af in een pan en voordat ik zelfs maar zei dat ik nieuwe koelvloeistof terug moest doen, liet hij de koelvloeistof bezinken en schepte hij het schone spul eraf. Hij hergebruikte de "nieuwe" oude koelvloeistof. Elke dag leer je weer iets nieuws.

#7 ·
Vergeet niet, Tommm, de motor bij te vullen met voorgemengde 50/50 koelvloeistof en gedestilleerd water, en de motor te vullen vanaf het hoogste punt dat je kunt (om zoveel mogelijk luchtbellen te elimineren). Ik heb zelfs een trechter in een verwarmingsslang gestoken en de 440 in mijn Charger op deze manier gevuld totdat het uit de bovenkant van de radiator liep. :) ). Je zult nog steeds wat hebben, dus controleer je koelvloeistofpeil na elke rit van minstens een half uur en vul het indien nodig bij als het is afgekoeld. Mogelijk moet je dit 2 of 3 keer doen.

#8 ·
Ik klem gewoon een slang in de onderste radiatorslang, haal de thermostaat eruit en zet de slang aan, laat dat een paar minuten zo staan en pak dan een luchtblazer om zoveel mogelijk kraanwater (voorzichtig) eruit te persen.

Wat betreft de koelvloeistof die je moet gebruiken, ik heb geen idee. Ik gebruikte wat glycol-gebaseerd spul dat ik had gekocht, gemengd met gedemineraliseerd water en een flesje water wetter om de geleidbaarheid weer op de specificaties van puur water te brengen.
Lijkt tot nu toe te werken.

#11 ·
Ja, er zijn tegenwoordig een paar verschillende soorten koelvloeistof op de markt. Dat heb ik geleerd van mijn Subarus. In mijn 2005 gebruikte hij de groene koelvloeistof, die maar goed is voor 30.000 mijl. In de 2008 van mijn vriendin zit een nieuwe blauwe koelvloeistof die goed zou moeten zijn voor 100.000 mijl, maar dat vertrouw ik niet en ik ga hem binnenkort vervangen bij 60.000 mijl. Subaru stelt specifiek dat je koelvloeistoffen nooit mag mengen, en als je dat wel doet, wordt het onderhoudsinterval teruggezet naar 30.000 mijl. Als ik zou willen overstappen op de nieuwe blauwe koelvloeistof, zou ik een complete afvoer moeten doen, doorspoelen, opnieuw doorspoelen en dan opnieuw vullen met de blauwe koelvloeistof.

#12 ·
Ja, er zijn nu een paar verschillende soorten koelvloeistof op de markt. Ik heb dit geleerd van mijn Subarus. Op mijn 2005 gebruikte hij de groene koelvloeistof die maar goed is voor 30.000 mijl. Op de 2008 van mijn vriendin zit een nieuwe blauwe koelvloeistof die goed zou moeten zijn voor 100.000 mijl, maar dat vertrouw ik niet en ik ga hem binnenkort vervangen bij 60.000 mijl. Subaru stelt specifiek dat je koelvloeistoffen nooit mag mengen, en als je dat wel doet, is het service-interval standaard 30.000 mijl. Als ik zou willen overstappen op de nieuwe blauwe koelvloeistof, zou ik een volledige afvoer moeten doen, doorspoelen, opnieuw doorspoelen en dan opnieuw vullen met de blauwe koelvloeistof.
Ik heb onlangs de kleuren van koelvloeistof genoemd aan mijn neef die ingenieur is. Het blijkt dat de kleur niet langer het type betekent. Vroeger was er Prestone groen, BMW blauw etc. Nu kan hetzelfde type koelvloeistof verschillende kleuren hebben, en verschillende typen kunnen dezelfde kleur hebben. Ik heb dit weekend gelezen en gelezen en het lijkt erop dat de zerez g-05 door Volvo en BMW is goedgekeurd en naar verluidt bijna identiek is aan de fabrieksafvulling. Iets over een verschil tussen g48- en g50-specificaties, en g50 is niet internationaal goedgekeurd (dus Ford stapt over op een andere), maar een andere wel.

#14 ·
Ik heb de klus geklaard en ben niet blij met mezelf. Ze voorspelden 6-8 inch sneeuw vanavond en ik wilde de klus vandaag af hebben, dus ik heb het halfslachtig gedaan. Ik had de onderste afdekking moeten verwijderen en bij de tweede aftapplug moeten komen.

Er zitten zes bouten die de metalen onderbak/beschermplaat vasthouden. Je ziet er vier en de andere twee zitten boven de twee geboorde gaten. Haal gewoon de zes bouten eruit en trek de metalen bak naar beneden en naar voren en de benzinekraan zit direct naast de onderste radiatorslang. Ik heb ongeveer 4 liter uit de radiator afgetapt, daarna heb ik elke kant omhoog gekrikt en nog eens ongeveer 2 liter gekregen. Terwijl het afgetapt werd, heb ik de bougies vervangen.

Toen heb ik ongeveer 6 liter gedestilleerd water (89 cent per gallon) toegevoegd en de motor op bedrijfstemperatuur gebracht. Let op: de volgende keer de dop van het overloopreservoir goed vastdraaien. Ik heb hem een beetje open laten staan en hij is overgelopen.

Toen heb ik geluncht om de auto ongeveer een half uur te laten afkoelen. Tijdens de lunch had ik een openbaring - ik liet mijn vrouw de auto achteruit op de opritten zetten die ik in de garage heb. Toen heb ik weer afgetapt via de benzinekraan. Hier heb ik mijn fout gemaakt. Ik had de auto van de opritten moeten rollen en weer de krik aan beide kanten moeten gebruiken. Het bleek dat ik op deze manier maar 4 liter eruit kreeg. Ik denk niet dat de $9 groene 15qt opvangbak die ik van O'Reilly heb, volumemarkeringen heeft, dus ik wist niet hoeveel ik afgetapt had.

Ik heb 4 liter pure zerex G-50 erin gedaan en het was vol. Toen realiseerde ik me dat er nog steeds 4-5 liter in het systeem zat in plaats van 2-3 liter. Van de 4,5 liter die erin zit, is ongeveer 2 liter de fabriek 50/50 en 2,5 liter nieuw gedestilleerd water. Dus ik zou ongeveer 5 liter (van een 9,6 qt systeem) antivries moeten hebben, wat ongeveer 53% antivries is, dus ik zou OK moeten zijn.

Het lage koelvloeistoflampje ging één keer branden na ongeveer 3 mijl rijden. We gebruiken haar auto vanavond en morgenochtend weer, dus ik kan hem indien nodig opnieuw ontluchten.

Kortom - verwijder de plastic onderbak en laat de bodemplaat zakken en tap af vanaf beide plaatsen. Ik hoop dat dit de volgende persoon helpt.

#16 · (Edited)
Een gallon koelvloeistof van Volvo kost ongeveer $25. Waarom zou iemand de verkeerde koelvloeistof in de auto willen doen en mogelijk de motor beschadigen en een enorme $10 besparen op de Prestone? Ik snap het niet. :confused: volvo koelvloeistof - 9434699 Toen ik de koelvloeistof verving, krikte ik de voorkant van de auto op, opende ik de aftapkraan van de radiator en liet ik het grootste deel van de koelvloeistof in een emmer van 5 gallon lopen. Vervolgens sloot ik een tuinslang aan op het expansievat en vulde ik het systeem. Ik startte de motor en met de verwarming op maximaal liet ik de motor draaien en bleef ik de koelvloeistof uit de auto spoelen/aftappen totdat deze helder was. Vervolgens mengde ik de 50/50 koelvloeistof/gedestilleerd water in een andere container en begon ik deze aan de motor toe te voegen. Toen de koelvloeistof die uit de auto kwam van kleur veranderde, sloot ik de aftapkraan en liet ik de motor een tijdje draaien. Giet het resterende mengsel in de gallonkan waar de nieuwe koelvloeistof in zat. Ik reed 10-15 minuten in de buurt en vulde het koelvloeistofpeil bij toen de motor de lucht "boerde". Het werkte prima voor mij. Ik bracht de gebruikte koelvloeistof naar Advanced Auto voor verwijdering.

#17 · (Edited)
Een gallon koelvloeistof van Volvo kost ongeveer $25. Waarom zou iemand de verkeerde koelvloeistof in de auto willen doen en mogelijk de motor beschadigen en $10 besparen op de Prestone? Ik snap het niet. :confused:
Omdat ik vergat het te bestellen toen ik de andere onderdelen van Tasca bestelde, en geen zin had om $20 te betalen om een item van $20 te verzenden dat identiek is aan de Zerex. Denk je echt dat Volvo een Zweedse chef-kok in dienst heeft die hun antivries samenstelt? :confused:

volvo coolant- 9434699

Toen ik de koelvloeistof verving, krikte ik de voorkant van de auto op, opende ik de aftapkraan van de radiator en liet ik het grootste deel van de koelvloeistof in een emmer van 5 gallon lopen.

Daarna sloot ik een tuinslang aan op het expansievat en vulde ik het systeem. Ik startte de motor en met de verwarming op maximaal liet ik de motor draaien en bleef ik de koelvloeistof uit de auto spoelen/aftappen totdat deze helder was. Daarna mengde ik de 50/50 koelvloeistof/gedestilleerd water in een andere container en begon ik dat aan de motor toe te voegen. Toen de koelvloeistof die uit de auto kwam van kleur veranderde, sloot ik de aftapkraan en liet ik de motor een tijdje draaien. Giet het resterende mengsel in de gallonkan waarin de nieuwe koelvloeistof werd geleverd. Ik reed 10-15 minuten met de auto door de buurt en vulde het koelvloeistofpeil bij toen de motor de lucht "boerde". Het werkte prima voor mij. Ik bracht de gebruikte koelvloeistof naar Advanced Auto voor verwijdering.
Waarom heb je de auto aan de voorkant opgekrikt als de zwaartekracht meer eruit zou hebben gehaald als je hem plat had laten staan? Er is genoeg ruimte onder de XC90 om bij de kraan te komen zonder de voorkant op te krikken.

Advance in mijn buurt neemt alleen motorolie aan.

#18 · (Edited)
Het is uw XC90 en het is een vrije markt, dus koop onderdelen waar u maar wilt en gebruik de koelvloeistof die u wilt. Het maakt mij niet uit. Houd er rekening mee dat we het hebben over een aankoop van onderdelen van $ 35 voor een auto die nieuw $ 45.000 kostte.

Ik heb de voorkant van de auto omhoog gekrikt om een ​​emmer van 5 gallon onder de aftapkraan te plaatsen. Toen ik de slang gebruikte om water in het koelsysteem te duwen, maakte het het systeem schoon, ongeacht de zwaartekracht. Als u het niet met water doorspoelt of een vacuümsysteem gebruikt, weet ik niet zeker hoe u de koelvloeistof uit de kachelkern kunt krijgen. Op de lange termijn maakt die kleine hoeveelheid waarschijnlijk niet uit, aangezien het grootste deel van de koelvloeistof nieuw zal zijn.

U kunt lokale recyclingfaciliteiten vinden door naar earth911.com te gaan. Ik heb in de buurt een JiffyLube gevonden die remvloeistof accepteert met behulp van de site.

#19 ·
Het is uw XC90 en het is een vrije markt, dus koop onderdelen waar u maar wilt en gebruik de koelvloeistof die u wilt. Het maakt mij niet uit. Houd er rekening mee dat we het hebben over een aankoop van $ 35 aan onderdelen voor een auto die nieuw $ 45.000 kostte en met 98.000 km minder dan $ 10.000 waard is.

Ik heb de voorkant van de auto omhoog gekrikt om een ​​emmer van 5 gallon onder de kraan te plaatsen. Toen ik de slang gebruikte om water in het koelsysteem te duwen, maakte het het systeem schoon, ongeacht de zwaartekracht. Als je het niet met water doorspoelt of een vacuümsysteem gebruikt, weet ik niet zeker hoe je de koelvloeistof uit de kachelkern kunt krijgen. Op de lange termijn maakt die kleine hoeveelheid waarschijnlijk niet uit, aangezien het grootste deel van de koelvloeistof nieuw zal zijn.

U kunt lokale recyclingfaciliteiten vinden door naar earth911.com te gaan. Ik heb een JiffyLube in de buurt gevonden die remvloeistof accepteert via de site.
Het is niet de moeite waard om over de details te debatteren, maar uw methode was prima toen blokken van gietijzer waren. Met al het aluminium zou ik de mineralen in kraanwater niet rond willen hebben zweven. Het lijkt erop dat we het allebei halfslachtig hebben gedaan. Ik heb niet-Volvo-koelvloeistof gebruikt met gedestilleerd water en u heeft de chemicaliën in kraanwater gemengd met uw Volvo-koelvloeistof.

Bedankt voor de link. Ik heb een pot superblauwe remvloeistof en de oude koelvloeistof die ik moet weggooien.

#22 ·
you definitely should use distilled water in the cooling system. the rad will build up scale and crap from the minerals.
Eens. Gebruik altijd gedestilleerd water in uw koelsysteem, tenzij het een noodgeval is.

Als u het slangwater moet gebruiken, zorg er dan voor dat u dat vuil zo snel mogelijk verwijdert.

#21 ·
OK, ik heb een 2005 XC90 2.5T AWD en ik kan in godsnaam niet zien dat er een aftapkraan op de radiator zit? Ik heb de metalen plaat/afdekking niet laten vallen om beter te kunnen kijken, maar van onder de auto kon ik geen aftapkraan zien in de buurt van de onderste radiatorslang of aan de andere kant? Ik ben van plan om binnenkort de thermostaat te vervangen en de koelvloeistof te spoelen. Hiervoor was ik van plan om de onderste radiatorslang te verwijderen (als ik geen aftapkraan kan vinden) om de koelvloeistof af te tappen, te vullen met gedestilleerd water en misschien wat radiatorreiniger/spoelmiddel, het een tijdje te laten draaien, opnieuw af te tappen en vervolgens bij te vullen met 50/50 Volvo-koelvloeistof en gedestilleerd water. Als ik de motorblokaftapkraan kan vinden, zal ik die ook aftappen als ik kan, zodat er alleen achterblijft wat er in de leidingen en de kachelkern zit. Klinkt als een goed plan? Bedankt

#23 · (Edited)
Op 2,5 t aan de achterkant heb je de laagste klep om vloeistof te openen en vrij te laten.

Je kunt ook de slang op de koeler verwijderen, maar hier is een erg mooie klep voor dit doel.

Een paar maanden geleden veranderd. Je moet vuil wegspoelen en zo kan het niet.

Verwijder ook de slang aan de onderkant van de koeler en doe van bovenaf gedemineraliseerd water in om door het systeem te gaan. Maak je geen zorgen over dode plekken, bellen, enz. zullen de motor snel bereiken en ze vrijgeven. Sommige mensen gebruiken kraanwater om te spoelen op zeer oude auto's... hoe dan ook, het zal niet zo veel kwaad doen als de motor koud is, maar spoel het opnieuw met dem-water.

Doe een tuinslang in open water en spoel het vuil weg. Zie mijn na 4 jaar. Je zult niet geloven wat voor vuil en roest eruit zal komen. Maar er is wat druk nodig om het te verplaatsen. Omdat de thermostaat gesloten is, open je ook de slang van de bovenste koeler en doe je deze in de waterleiding en geniet je :) :D:D

Opmerking: water uit huis kan het systeem geen kwaad doen als de motor koud is. Als je het na zeer goed met DEM-water spoelt, maak je alles schoon, maak je je geen zorgen over een bepaalde paranoia dat water uit huis enz. afzettingen kan vernietigen. Ja, als er veel water wordt verwarmd en lange tijd binnen blijft, ontstaan er na vele maanden afzettingen, kalk, enz.
Maar voor het doorspoelen van het systeem zal het geen kwaad doen, maak je geen zorgen. Het is ook fijn om alle verwarming te openen, zodat het water ook door de verwarming van de auto en de airco-radiator gaat, dit kun je ook heel mooi en eenvoudig spoelen door de linkerslang te verwijderen en een andere uit de auto te bevestigen en het te spoelen... Hier kunnen ook mooie afzettingen van roest, vuil enz. zitten.

#25 ·
Ik kocht een kan van Volvo en had een halve kan gedestilleerd water, dus vulde ik hem met de antivries. Ik heb de expansietank afgeheveld en er ongeveer een liter van het mengsel in gedaan, wat ik ongeveer elke maand zal herhalen, of totdat ik erachter kom hoe ik hem kan leegmaken en meer vloeistof kan toevoegen zonder slangen aan te raken. Ik vraag me af hoeveel jaar ze het zullen volhouden voordat ze het begeven?

#26 ·
OK, ik heb de koelvloeistof vervangen, de Tstat/TCM-module vervangen en het ging probleemloos. Bedankt voor het onderwerp. Ik kon de motoraftap gemakkelijk vinden nadat ik de spatplaat had laten zakken en die had afgetapt, naast het verwijderen van de onderste radiatorslang. De koelvloeistof (denk origineel met 170.000+ km erop) was super schoon, dus ik heb niets anders gedaan dan het vervangen door een nieuwe Volvo 50/50 koelvloeistofmix. Ik heb hem laten draaien, een paar keer ontlucht en uiteindelijk precies teruggeplaatst wat ik eruit had gehaald. Alles goed... nogmaals bedankt!

#27 ·
Tenzij u zeker weet dat het de originele koelvloeistof is, controleer deze dan na ongeveer 1600 kilometer en zorg ervoor dat deze niet samenklontert of iets dergelijks. Als onverenigbare koelvloeistoffen worden gemengd (ze kunnen onverenigbaar zijn ondanks dezelfde kleur), kan deze samenklonteren en koelproblemen veroorzaken. Het is niet erg waarschijnlijk dat dit gebeurt, maar het is een gemakkelijke zaak om te controleren.