SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Stuurstangen vervangen

1.9K views 10 replies 5 participants last post by  JohnW63  
#1 ·
Ik moest beide stuurstangen van mijn 544 vervangen omdat de rubberen hoezen hun werk ver overschreden. Ik trok de stuurstang eruit en ik weet dat de ene stuurstang links en de andere rechts is, maar ik kan ze allebei niet bewegen. Is de moer waarin ze worden geschroefd een borgmoer en is de buis met schroefdraad of is de moer aan de stang bevestigd en blijft deze op zijn plaats? Ik heb geprobeerd de moer los te draaien, voor het geval het een borgmoer was, en hij wilde ook niet bewegen.

#2 ·
Ik heb ongeveer 544 liter literatuur die verwijst naar "het losser maken van de klembouten of borgmoeren respectievelijk". Maar ik weet niet of dit hetzelfde is. Ik denk dat "klembouten" eerdere productie zijn, borgmoeren zijn late productie, deels gebaseerd op het feit dat er twee verschillende aanhaalmomenten worden gegeven.

Dan staat er verder dat door te draaien in de normale richting van de rotatie van de band, de toespoor wordt verminderd. Ik neem aan dat je de losgemaakte stuurstang draait.

Helaas geen tekening die ik kan interpreteren.

#3 · (Edited)
Technisch gezien is de "stuurstang" de lange, verstelbare stang die over de voorkant loopt, onder de radiatorsteun. Aan de uiteinden zitten twee "eindverbindingen" die aan de stuurarmen bevestigd zijn. De twee "stuurstangen" zijn de stangen die van de stuurarmen naar de fusees lopen. Deze laatste onderdelen zijn over het algemeen niet verstelbaar.

Er kan verschillende hardware op de stuurstang zitten, afhankelijk van de leeftijd van het onderdeel. Vroege modellen hebben een soort klem, latere een borgmoer. Ja, de ene kant is tegengesteld aan de andere kant voorzien van schroefdraad. Afhankelijk van de manier waarop het onderdeel is geĂŻnstalleerd, kunnen deze links of rechts zijn. Foto's zouden helpen. Meestal kun je een paar schroefdraden zien - genoeg om links- of rechtshandigheid te bepalen.

Oh - en zorg ervoor dat je de afstand tussen de stuurarmen zorgvuldig meet, zodat je de stuurstang terug kunt brengen naar zijn oorspronkelijke lengte.

#4 · (Edited)
Hier is een foto van CVI.
Image

Door deze opname lijkt het erop dat de moeren er zijn om de uiteinden op hun plaats te vergrendelen. Ik dacht al dat het zo was, maar ik heb er nog nooit zo strakke gezien! Het is gemakkelijk om te zien welke rechts en links is. Ik denk dat de linkerkant ook een streep heeft in een van de platte vlakken van de moer. Ik moet zeggen dat de mijne niet zomaar een stang is die over de hele lengte dezelfde diameter heeft. Ik denk dat hij in het midden uitzet en iets smaller is aan het uiteinde, waar de moeren zitten.

#8 ·
Hier is een foto van CVI.
...
Door deze opname lijkt het erop dat de moeren er zijn om de uiteinden op hun plaats te vergrendelen. Ik dacht dat het zo was, maar ik heb er nog geen gezien die zo strak zitten! Het is gemakkelijk om te zien welke rechts en links is. Ik denk dat de linkerkant ook een lijn heeft in een van de platte vlakken van de moer. Ik zal zeggen dat de mijne niet zomaar een stang is die over de hele lengte dezelfde diameter heeft. Ik denk dat hij in het midden opzwelt en iets smaller is aan het uiteinde, waar de moeren zitten.
Oké, ik bedoelde een foto van de spullen in je auto :D maar dit is wat het 544-boek een stuurstang noemt. En het is de "nieuwe stijl", d.w.z. met borgmoeren.
Ja, ze zitten over het algemeen strak. Goed nieuws is dat het de moeren zijn die strak zitten, de stuurstang zelf zal met veel minder moeite draaien.

Mijn suggestie zou zijn om het gebied schoon te maken en veel kruipolie aan te brengen, en indien nodig de moer zelf te verwarmen, wat veel zal helpen. U kunt een pijptang (loodgieterstang) gebruiken op het midden van de stuurstang als tegenhouder, indien nodig.

Of verwijder het geheel door de eindverbindingen van de stuurarmen te halen en doe dan hetzelfde op de werkbank, met behulp van een bankschroef etc. Het is vrij typisch dat ze tegenstribbelen.

#5 ·
Ik moest beide stuurstangen van mijn 544 vervangen omdat de rubberen hoezen hun werk ver overtroffen. Ik trok de stuurstang eruit en ik weet dat de ene stuurstang links en de andere rechts is, maar ik kan ze geen van beide bewegen. Is de moer waarin ze worden geschroefd een borgmoer en is de buis voorzien van schroefdraad of is de moer aan de stang bevestigd en blijft deze op zijn plaats? Ik heb geprobeerd de moer los te draaien, voor het geval het een borgmoer was, en hij wilde ook niet bewegen.
Dit is geen leuke klus. Je moet de auto echt in de lucht krijgen - er is niet genoeg ruimte om met de auto op de grond een handslede te zwaaien. Ik moet vermelden dat er een perstool is die het vaste deel vastgrijpt en het conische schroefdraadstuk eruit drukt. Ik heb geen ervaring met die methode.Maak bij (vroegere stijl - de splitpen verwijderd - latere stijl is Nyloc-moer) de moer los, maar laat hem aan het uiteinde van de tapeind zitten. [DRAAI DE MOEREN NIET AF OM DE SPLITPEN DOOR TE SNIJDEN - als, zodra de splitpen breekt en de moer op de tapeind vastloopt, maar de tapeind in de conus draait, het erg moeilijk zal zijn om de resterende gebroken splitpen te verwijderen, en dan de moer.] Sla dan met de bovengenoemde handslede of een andere geschikte hamer op de arm waardoor het conische deel gaat, terwijl je probeert de stang omhoog (of omlaag) en uit de conus te trekken. Door schokken of eventuele vervorming komt het conische deel los en voorkomt de moer dat je je hand verbrijzelt. Scherpe, vastberaden slagen recht op de arm zo dicht mogelijk bij de conus zijn wat je wilt. Aan het achtereinde, het deel dat aan de rechtopstaande paal is bevestigd, sla je direct op het uiteinde. Het vooreinde dat aan de idler arm/stuurarm wordt bevestigd, moet je van de zijkant raken en dit is lastig. Verwijder de moer en til het stanguiteinde eruit. Herhaal dit bij de andere drie stuurstanguiteinden. Als je de binnenconus daadwerkelijk hebt veranderd, jaag je hem misschien na met een heel fijne rattenstaartvijl om de binnenconus terug te brengen in de oorspronkelijke vorm.Installeer nieuwe stangen (vroege stijl, lijn de gaten voor de splitpennen uit loodrecht op de arm, zodat je bij het aandraaien van de moer het gat kunt zien en de splitpen kunt plaatsen. Door druk op de stang uit te oefenen zodat de conus grijpt, voorkom je dat deze gaat draaien terwijl je de moer aandraait). Latere (nieuwe) stangen worden waarschijnlijk geleverd met Nylocs, dus niet nodig.

#7 ·
Die moeren zitten VAST. Ik moest een pijpsleutel gebruiken op het middengedeelte (gepositioneerd nabij het einde, maar niet het interne schroefdraadgedeelte), en voorzichtig zijn om dat middengedeelte niet te pletten of te vervormen. Of misschien zou je een andere sleutel kunnen gebruiken op het gegoten uiteinde tussen de conus en de verstelmoer.

#9 · (Edited)
JW63;

Stuurstangmoeren vergrendelen de afstelling en ze kunnen losgemaakt worden...duidelijk, maar één is rechtsdraads en één is linksdraads, zodat bij het losmaken het draaien van het middengedeelte de lengte van de stuurstang vergroot of verkleint om de toespoor in te stellen. Let op: moeren moeten in de juiste richting worden gedraaid om ze los te draaien! (DUH!) ...dus dit vereist een zorgvuldige inspectie van de schroefdraad buiten de borgmoer om te bepalen welke draairichting nodig is om los te draaien (omdat de stuurstang mogelijk van rechts naar links is verwijderd en opnieuw is geïnstalleerd)...de enige manier om zeker te weten welke kant je de moeren moet losdraaien, is door de schroefdraad te inspecteren!! Ik denk dat deze illustratie van de 122-voorkant in wezen vergelijkbaar is en dus van toepassing (bewerking: vraag me niet waarom hij ondersteboven staat!).
View attachment 49649

...en zelfs als je onderdelen vervangt, heeft het scheiden met de gecontroleerde kracht van een kogelgewrichtscheider altijd de voorkeur boven het aanvallen met een BFH...denk ik. Zie: https://www.summitracing.com/parts/...BRBWEiwAROVDLMKPw_lqpyxHfq-axx4Gin4RcpGYY8NEz1CNSkVDF1GNip9STkE8uxoC1xgQAvD_BwE

Proost

Bewerking 2: Het is een tijdje geleden dat ik van dichtbij en persoonlijk met een stuurstang bezig was, en van het bekijken van de illustratie en uit mijn geheugen...geloof ik dat slechts één van de twee getoonde moeren losgemaakt kan worden...de andere maakt deel uit van de stuurstang zelf, en hier zou je een sleutel op zetten voor tegenkracht terwijl je de toespoor afstelt...kortom: inspecteer zorgvuldig!

#10 ·
De stang ligt al op de bank. Het gebruik van het gereedschap om kogelgewrichten eruit te halen is de ENIGE manier waarop ik het nog zal doen. Ik denk dat we deze hebben.

https://www.harborfreight.com/3-4-quarter-inch-forged-ball-joint-separator-99849.html

Ik was bijna zonder schroefdraad voordat het loskwam, maar dit maakt het verwijderen van elk gewricht een klus van 1 minuut of minder.

Ik zal morgen proberen die moeren los te draaien. Het is vrij duidelijk welke richting de schroefdraad van de uiteinden opgaat, door ernaar te kijken.

#11 ·
De moeren kwamen los met wat warmte en een goede lange sleutel. Een stuurkogel kwam er met overtuiging uit, maar toen hij eenmaal los was, was het geen probleem. Het andere uiteinde had een probleem. Ik moest er de hele tijd tegen vechten. Ik denk dat hij op een gegeven moment in een bankschroef in het schroefdraadgedeelte is geplaatst en misschien vervormd is. Hoewel je zou denken dat de stuurstang zelf dat zou voorkomen. Het probleem is dat de nieuwe nu vastloopt. De oude stuurstang had een echt verpest gedeelte van de schroefdraad, dus ik sneed het af en gebruikte het om te proberen de stang schoon te maken. Werkte niet. Moet nu een M14X1.5 linkse tap kopen om de simpele klus te klaren!

Oude auto's. Simpel, maar je weet nooit wat je gaat vinden.