Mijn moeder heeft HK in haar S60, ik heb B&W in de mijne. Mama kreeg haar auto eerst, en ik was echt onder de indruk van de HK. Het heeft een uitstekende soundstaging, en ongeacht het volume is het geluid niet vervormd en goed gebalanceerd. De bas is vol en gebalanceerd, maar het heeft niet helemaal het ontwerp om de muziek te laten "thumpen" (als dat je ding is, zoals het mijne). HK is veel beter dan veel systemen, en het is zeker van hoge kwaliteit.
Maar.......B&W zit op een heel ander niveau. Ja, bij laag volume is het verschil merkbaar. Heel erg merkbaar. De echte sleutel hier is de helderheid en soundstaging. De muziek is levensecht, je kunt elk instrument op elke locatie horen, en zelfs de kleinste nuance van geluid is hoorbaar. Natuurlijk kunnen banden- en windgeruis een deel daarvan bij hoge snelheid verbergen, dus soms kan de volledige waardering het beste worden ervaren bij een stoplicht of gewoon in je garage. Je hebt echt hoogwaardige audiobronnen nodig om er het meeste uit te halen, dus als je alleen naar FM of SXM luistert, zul je het echte verschil tussen HK en B&W niet ervaren, dan is het verschil veel moeilijker te waarderen.
De B&W basnoten zijn strak...ik bedoel strak, helder en volledig onvervormd. De voorste woofers in de deur bonken gewoon, en de achterste sub vult de cabine met lage frequenties op een manier die de HK niet kan. Bij hoge volumes kunnen de hele deurpanelen letterlijk bewegen, de armleuningdeurgrepen bewegen letterlijk heen en weer. Het juiste nummer kan de stoelen laten schudden, genoeg om mijn iPhone uit de slaapstand te wekken en het scherm aan te zetten als ik hem op de stoel zet. Je voelt de muziek net zo goed als je ernaar luistert met de B&W.
$3.200 is eigenlijk een koopje als je bedenkt wat je krijgt, maar dat wil niet zeggen dat het goedkoop is. Het is VEEL geld voor een auto-upgrade, en alleen jij kunt beslissen of het het waard is. Je luistervoorkeuren en hoeveel "audiophile" je echt bent, is iets wat alleen jij kunt beslissen. Het belangrijkste wat ik zou willen zeggen is....als je HK krijgt, ga je dan in de auto zitten en elke keer niet die aluminium luidsprekerroosters zien en het gevoel hebben "man, ik had de B&W moeten nemen"? Niets verpest het plezier van een nieuwe auto meer dan instappen en elke keer wensen dat hij met een andere kleur of configuratie was besteld...het is nooit ECHT de auto die je wilde. Sommige mensen zijn zo, andere niet.
Soms kun je iets niet missen wat je nooit hebt gehad, en HK is een geweldig systeem. Maar laat je niet misleiden door sommige opmerkingen die zeggen "oh, de twee systemen verschillen niet echt zoveel". Die mensen waarderen muziek niet echt volledig of staan onverschillig tegenover het verkennen van die laatste 20% van het getrouw reproduceren van de muziek zoals de artiest het bedoeld heeft. Mijn neef is een echte audiofiel (zijn iPhone is opgestuurd en de hardware is veranderd zodat de kwaliteit van de verbinding met zijn $15.000 koptelefoon is verbeterd). Hij kwam onlangs op bezoek en wilde het systeem graag horen. Ik zette wat dance muziek met hoge bitrate en wat symfonie tracks in de wachtrij.....hij keek me letterlijk aan met zijn mond open. Zijn opmerking was: "Dit is af fabriek!?!"
Als mensen die hun iPhones upgraden, $15.000 koptelefoons kopen en meer geld uitgeven aan hun home audio dan de totale kosten van een auto, versteld staan van het geluid, denk ik dat je veilig kunt zeggen dat het systeem "het geld waard is". Voor mij is een van de meest geweldige onderdelen van de dag in de auto stappen en dat B&W logo over het lederen dashboard zien kijken met de nautilus speaker die naar me wijst, wetende dat er weer een geluidservaring gaat plaatsvinden... Het is vaak het beste deel van de dag. Sommige mensen zouden daar om lachen, maar als je muziek "begrijpt", neem dan de B&W.