SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

XC90 gekocht - Oliedruklamp - nu witte rook!!

3K views 6 replies 4 participants last post by  cbv1  
#1 · (Edited)
Heb onlangs een 06 XC90 190K gekocht van een betrouwbare buurman :)

Tijdens de proefrit heeft de buurman om de een of andere reden de smogtest gedaan en olie ververst.

Ongeveer 4 korte ritten later "Oliedruk" maar geen controlelampje. :(
Direct gestopt, uitgeschakeld, 5 minuten gewacht en het lampje ging weg.

De volgende 10 ritten - Oliedruk lampje verscheen af en toe willekeurig.

Toen begon de uitlaatpijp tonnen witte rook te blazen! :cry:

Compressie was laag op 2 van de 5 cilinders. Mijn monteur voegde Bar's koppakking toe aan het koelsysteem en in de loop van ongeveer 10 rijcycli werkte het.

Gisteren echter een korte rit gemaakt, een scherpe bocht gemaakt bij het verlaten van een parkeerplaats en de witte rook kwam terug en de auto liep onregelmatig stationair.

De auto staat nu op de oprit en vertoont geen olie op de peilstok. o_O

Gedurende dit hele proces waren de olie en alle vloeistoffen op het juiste niveau en uiterlijk (inclusief koelvloeistof) Geen vermenging of schuim. De auto heeft altijd soepel vermogen gehad. Geen codes. Het klonk gewoon als een dieselauto.

Monteurs theorie: "Het oliedruklampje kan zijn getriggerd door iets in het carter." PCV werkt niet... Zouden PCV en snorkelslang verstopt kunnen zijn, waardoor er slib in het carter ontstaat en oliegebrek? :unsure:
Denk je dat het probleem dat het oliedruklampje heeft getriggerd, heeft geleid tot het rookprobleem?​
Vereist het aanpakken van deze dingen in het carter dat de motor uit de motorruimte wordt getild/gekanteld?​
Geen druppels of zwarte rook... waar zouden 5 liter olie gebleven kunnen zijn sinds ik de olie 3 ritten geleden heb gecontroleerd?​
Moet ik de oliefilter vervangen en wat goedkope olie of een motorflush gebruiken om dit ding voorzichtig terug naar de monteur te rijden?​
Laatste wanhopige vraag die ik mezelf moet stellen. Is dit solide en mooie voertuig met een 190K motor en een koppakking die wordt vastgehouden door Bar's Head Seal het waard om het carter te laten zakken of gewoon naar de sloop te slepen en een ENORME verlu$$ te nemen?​
Elke begeleiding zou een enorme hulp zijn voor mijn familie en mij. Bedankt bij voorbaat! :)

#2 ·
De volgende 10 ritten - Het oliedruklampje verscheen af en toe willekeurig.
Toen begon de uitlaatpijp tonnen witte rook te blazen! :cry:
De auto staat nu in de oprit en vertoont geen olie op de peilstok. o_O
Het klonk net als een dieselauto.
Denk je dat het probleem dat het oliedruklampje veroorzaakte, tot het rookprobleem heeft geleid?​
Waar zouden 5 liter olie gebleven kunnen zijn sinds ik 3 ritten geleden olie controleerde?​
Als dit een T5 benzinemotor is -​
Het klinkt alsof de turbo slecht is geworden, door gebrek aan smering. Heb er veel vervangen - De witte rook is olie die uit de turbo in het uitlaatsysteem lekt - olie verandert in witte rook na verbranding in de katalysator.​
Wat het probleem veroorzaakte, was gebrek aan olieverversingen. Het olielampje wordt veroorzaakt door een verstopte olieopnamebuis - Ik durf te wedden dat als je de oliecarter verwijdert, je het vol met een mengsel van houtskool/sludge zult aantreffen. Dat gebeurt als je de olie elke 7500-10000 mijl met gewone olie ververst.​
De reparatie - oliecarter schoonmaken, olieopnamebuis vervangen. Waarschijnlijk het hele verstopte PCV-systeem vervangen. De turbo vervangen. Voordat je iets vervangt, kun je de drijfstanglagers controleren om er zeker van te zijn dat ze niet beschadigd zijn door gebrek aan oliedruk. De lagers kunnen gemakkelijk worden vervangen met de motor in de auto. Hopelijk is er geen andere olieschade - maar dat weet je pas als de motor weer in elkaar is gezet. Natuurlijk, als er genoeg olie door de katalysator gaat, kan deze zo beschadigd raken dat hij niet goed meer werkt en de emissie-inspectie de volgende keer niet doorstaat.​
Je hebt geen koelvloeistofverlies genoemd - als hij ook koelvloeistof gebruikt, wordt het een stuk duurder.​

#4 ·
Bedankt Hoonk! Te horen dat dit een turbo zou kunnen zijn en geen motor, klinkt hoopvol. Ik ben dankbaar om te horen dat de drijfstanglagers gecontroleerd kunnen worden, de oliepan verwijderd kan worden, de aanzuigbuis en het PCV-systeem vervangen kunnen worden zonder de motor een paar centimeter naar achteren te hoeven kantelen.

Gedurende dit hele proces hebben de olie en alle vloeistoffen (koelvloeistof) de juiste niveaus en het juiste uiterlijk behouden. De bonnen van de vorige eigenaren tonen regelmatige olieverversingen en de olie is 3 weken geleden vervangen tijdens de aankoop. Ik heb ook gelezen hoe die snorkelslangen verstopt kunnen raken met sludge en kunnen leiden tot olieschaarste.

Wat verbijsterend is, is hoe de lekvrije stop die aan het koelsysteem is toegevoegd, alle witte rook heeft gestopt. Het was pas tijdens de laatste rit van 1 mijl naar huis dat de auto onregelmatig liep bij stationair toerental, de rook terugkwam en ik voor het eerst heel weinig olie op de peilstok zag.

Ik ben verbaasd hoe een katalysator wat blauwe/zwarte rook zou kunnen omzetten in witte damprook.

Suggesties voor wat voor soort goedkope olie of spoeling ik erin kan doen om ermee terug te rijden naar de monteur? Ik denk dat een goedkoop oliefilter alleen voor die rit geen kwaad kan. Ik denk dat het geweldig zou zijn om te analyseren hoe de auto loopt met deze tijdelijke olie/filter. Wat denk je?

#5 ·
Any suggestions on what kind of cheap oil or flush I can put in to drive it back to mechanic?
Wilt u een sleepkosten van ongeveer $ 90 besparen en uw motor riskeren? Zeker, doe er gewoon wat olie in en rijd. Als u de winkelprijs gaat betalen om al die dingen te repareren - De rekening kan bijna $ 4000 bedragen (turbo pcv, drijfstanglagers) En u heeft een auto die, als hij perfect is, minder waard is. Dus hey, geef het uit zolang het kan! Sorry voor uw verlies.
120030

#6 ·
Hoonk, je was me voor met het bepalen van de prijzen van alle onderdelen en arbeid. $4K. Bedankt voor het medeleven. Ik vermeldde dat de motorreinigingsolie voor de korte rit naar de werkplaats bedoeld was om de situatie verder te analyseren. Ik wil ook verifiëren dat hij sterk en soepel loopt, zoals vorige week, voordat hij op de een of andere manier 5 liter olie verloor tijdens één rit. Dit zou ook kunnen bevestigen dat hij slechts 1,6 km zonder olie heeft gereden. Misschien kan ik zien hoe ik zo snel zoveel olie heb verbrand. Iemand een idee waarom de Bar's Head Seal in het koelsysteem de rook heeft gestopt? Ik ben nog steeds perplex.

#7 ·
Laat de pan zakken, vervang de turbo, PCV, inspecteer de stang... vergeet niet om de turbo-olieafvoerbuis te controleren en schoon te maken... deze raakt meestal ook verstopt... De pan laten zakken is niet zo'n moeilijke klus...