SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Boostlek en rembekrachtiger vacuüm ejector

1 reading
6.5K views 3 replies 4 participants last post by  Massivesiege  
#1 ·
Hallo,

Ik heb een vraag over de rembekrachtiger vacuüm ejector.

Ik wilde kijken of ik een boostlek heb en ontdekte dat wanneer ik het systeem onder druk zet, er lucht door deze klep in de inlaatslang blaast die naar de turbo gaat. De andere kant gaat naar de rembekrachtigerpomp of wat het ook is.

Klopt dit? Is dit een klep en moet deze gesloten zijn als er boost is? Ik kan moeilijk geloven dat het boost verspilt door het terug te sturen naar de inlaat vóór de turbo.

Image

Het zit naast het inlaatspruitstuk op de leiding met de rode ring.
Image

#2 ·
Correct. Bij het boosten moet de klep sluiten, zodat er geen lucht naar de vacuümpomp of naar het remvloeistofreservoir gaat.
Bij vacuüm moet de klep openstaan en lucht uit beide gebieden trekken.

#3 ·
Ik ben blij dat je dit ter sprake hebt gebracht, want ik probeer de werking van die klep te achterhalen in de context van het verwijderen van een rembekrachtiger vacuümpomp. Het mag absoluut geen lucht van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger laten stromen, maar de werking ervan ten opzichte van de secundaire leiding naar de turbo-inlaatpijp is onduidelijk. Instructies in VIDA voor het controleren van de klep geven aan dat je de leiding naar de turbo-inlaatbuis moet afklemmen en er vervolgens voor moet zorgen dat lucht slechts in één richting kan stromen, naar het inlaatspruitstuk. Wat me verbaast, is dat als de klep alle luchtstroom weg van het spruitstuk moet blokkeren (zoals bij boost), waarom het dan nodig is om de secundaire leiding af te klemmen? Wat de zaken verder compliceert, is dat als ik een reserve rembekrachtiger vacuümslangconstructie test die ik heb door in het uiteinde van die klep te blazen, ik geen lucht door de hoofd- of secundaire leidingen lijk te krijgen.

#4 · (Edited)
Ik ben blij dat je dit ter sprake hebt gebracht, want ik heb geprobeerd de werking van die klep te achterhalen in de context van het verwijderen van een rembekrachtiger vacuümpomp. Het mag absoluut geen lucht laten stromen van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger, maar de werking ervan ten opzichte van de secundaire leiding naar de turbo-inlaatpijp is onduidelijk. Instructies in VIDA voor het controleren van de klep geven aan dat je de leiding naar de turbo-inlaatbuis moet afklemmen en er vervolgens voor moet zorgen dat lucht maar in één richting kan stromen, naar het inlaatspruitstuk. Wat me verbaast, is dat als de klep alle luchtstroom weg van het spruitstuk zou moeten blokkeren (zoals bij boost), waarom het dan nodig is om de secundaire leiding af te klemmen? Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat als ik een reserve rembekrachtiger vacuümslangconstructie heb door in het uiteinde van die klep te blazen, ik er geen lucht door de hoofd- of secundaire leidingen lijk te krijgen.

View attachment 61595
Ik ben het ermee eens dat dit verwarrend is. Vida stelt door te stellen dat de secundaire leiding naar de overhead pipe moet worden afgeknepen voor de flowtest, impliciet dat er geen terugslagklep is tussen dat deel van de "Y" en het inlaatspruitstuk en ook impliciet dat de terugslagklep er alleen is op het andere deel van de "Y", d.w.z. de "slang die in de pijp naar de vacuümpomp gaat" vanaf het inlaatspruitstuk
Dit is verwarrend omdat dit duidelijk zou resulteren in een boostlek volgens de vida-definitie van dingen.
Vanuit functioneel oogpunt lijkt de "Y"-klep te fungeren als een Venturi om vacuüm te creëren op de "rembekrachtiger vacuümslang" door het motorvacuüm op het inlaatspruitstuk te gebruiken om een constante stroom te trekken met behulp van het deel van de "Y" dat is aangesloten op de overhead pipe (wat een toevoer is van gefilterde atmosferische lucht)

Als je naar de onderstaande afbeelding kijkt met de rode cirkel, waarvan ik vermoed dat dit de andere terugslagklep voor de vacuümpomp is. Om er zeker van te zijn dat wanneer de venturi een vacuüm trekt, er geen vacuüm op de vacuümpomp wordt getrokken en vice versa wanneer de vacuümpomp een vacuüm trekt, moet de terugslagklep op de Y voorkomen dat er lucht in zowel de overhead pipe als het inlaatspruitstuk in de pomp komt

Image

Laat me weten wat je hiervan denkt en wat de symptomen zijn die je ervaart @vincentmiata om de slang in de eerste plaats te verdenken?