SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Z/W in combinatie met gelaagd glas, akoestisch voordeel?

1 reading
4.9K views 15 replies 9 participants last post by  Loewe-EU  
#1 ·
Ik heb een XC60 besteld met een B&W geluidssysteem. Ik heb het gelaagde glas niet gekozen omdat er geen auto-inbraakpogingen zijn in het land waar ik woon en als ze in mijn auto willen inbreken, zullen ze toch wel een manier vinden. Het akoestische voordeel was voor mij niet zo belangrijk omdat ik verwacht dat ik het geluidssysteem altijd zal gebruiken, dus ik zal het windgeruis toch niet horen.

Ik lees nu dat er nog steeds een voordeel is van het gebruik van gelaagd glas tijdens het gebruik van een geluidssysteem. Het zal de geluidskwaliteit verbeteren.

Ik kan het gelaagde glas nog steeds toevoegen, dus ik ben benieuwd of er een voordeel is om gelaagd glas te hebben tijdens het luisteren naar muziek, of bent u het ermee eens dat het gelaagde glas geen akoestisch voordeel biedt tijdens het gebruik van uw geluidssysteem?

#2 ·
Het kan een verschil maken, afhankelijk van de rijomstandigheden. Het is meestal niet alleen het gelaagde glas. Het zijn banden, het nubuck op de hemelbekleding als je het kunt krijgen, enz. Er is een heel pakket aan materialen en items die het verschil maken aan het einde van de dag, niet alleen het gelaagde glas.

Ja, ik ben het er wel mee eens dat het gelaagde glas zeker kan helpen met de geluidskwaliteit, want dat is minder ruis waar de luidsprekers mee te maken hebben.

Ook hoe groter de cabine, hoe beter het meestal ook gaat klinken. Dus als we het allemaal over pure geluidskwaliteit hebben, wil je meestal de grootste cabine die mogelijk is, maar je wilt ook dat de cabine meer gescheiden is van de kofferbak (dus een soort scheidingswand zoals de XC90 Excellence of S90 of iets dergelijks).

Als je datzelfde geluidssysteem of iets dergelijks bijvoorbeeld in een volledig uitgeruste en geĂŻsoleerde Mercedes-Benz Sprinter-busje plaatst, zal het waarschijnlijk ook beter klinken, dus er komt veel meer bij kijken dan alleen het gelaagde glas.

#5 ·
Ik stel voor dat je de optie met gelaagd glas neemt.
Anders ben ik teleurgesteld over de geluidsisolatie van mijn XC60 MY2018.
Ik ben ook niet onder de indruk van de geluidsisolatie. En om het nog erger te maken, zorgt de B&W, hoewel hij geweldig geluid levert, ervoor dat de deurpanelen rammelen... Ik weet dat er TJ's zijn, enz., maar voor deze prijs is de NVH van de Volvo XC60... meh.

#6 ·
Ik heb drie XC90's gehad, met en zonder gelaagd glas, en met/zonder B&W.

Deze auto's zijn lawaaierig en hebben grote spiegels, wat leidt tot veel windgeruis. Het gelaagde glas maakt een ENORM verschil. Je hebt nog steeds problemen met de niet goed geĂŻsoleerde voetenruimte, dus je krijgt nog steeds het weg-/bandengeluid, maar windgeruis is op zich al een game changer. Zeker naarmate je sneller rijdt, uiteraard.

B&W, ik sluit me aan bij de poster hierboven. Rammelen, rammelen, rammelen. Als je het koopt, begroot dan een bezoek aan een onafhankelijke garage om het bruikbaar te maken.

#7 ·
Ik ben ook niet onder de indruk van de geluidsisolatie. En om het nog erger te maken, veroorzaakt de B&W, hoewel het geweldig geluid levert, dat de deurpanelen rammelen... Ik weet dat er TJ's zijn, enz., maar voor deze prijs is de NVH van de Volvo XC60... meh.
Ik heb een XC90 uit 2020, een XC60 uit 2021 en nu een XC60 uit 2023 gehad, allemaal met B&W. Geen enkele rammel in een van hen.

#9 ·
Ik ging ervan uit dat het gelaagde glas het buitengeluid zou minimaliseren. Ik dacht dat wanneer je het audiosysteem gebruikt, het het buitengeluid zou overstemmen, met of zonder gelaagd glas. Natuurlijk afgezien van momenten in nummers waar een rustige passage is. Niet dat ik het volume boven het normale niveau zal zetten.

In dat geval zou het niet uitmaken of je gelaagd glas hebt. Door de muziek zou je het buitengeluid toch al niet zo horen. Maar mijn aanname kan verkeerd zijn.

#10 · (Edited)
Loewe, wat je zegt is waar. Maar het hangt er allemaal van af wat je probeert te doen. Als je probeert om buitengeluid te overstemmen, dan ja, dan zal het audiosysteem dat doen - elk audiosysteem zal dat doen, daar hebben we geen B&W voor nodig. OTOH, als je probeert te genieten van het geweldige geluid van B&W - en het is geweldig! - dan zou de beste manier om dat te doen zijn om het buitengeluid in de eerste plaats te elimineren. Denk aan audio in je huis. Zal je beste luisterplezier komen van een rustige achtergrondomgeving? Of een lawaaierige omgeving waarin je het volume harder zet om het storende geluid te overstemmen? De eerste, zeker.

We zijn op weg om volgend jaar een 2024 XC60 te krijgen (ik heb hier genoeg gelezen om nu vertrouwen te hebben in de betrouwbaarheid van de plug-in en ik zie nu een manier om om te gaan met het gebrek aan een reservewiel). Ik kijk uit naar gelaagd glas voor onze lange reizen (samen met massagestoelen). Er is meer lawaai in de XC60 bij hoge snelheden dan er zou moeten zijn in een auto van deze kwaliteit en ik denk dat het gelaagde glas zal helpen.

#11 ·
Volvo-familie, kan iemand de onderdeelnummers voor gelaagde ramen delen? Ik heb contact opgenomen met mijn dealer en hem gevraagd te bevestigen of ze mijn huidige configuratie kunnen "upgraden", en ze zeiden "NEE!, we verkopen u alleen de originele ramen, dus doe niet eens de moeite om naar gelaagde ramen te vragen".

Bedankt

#12 ·
Volvo-familie, kan iemand alstublieft de onderdeelnummers voor gelaagde ramen delen? Ik heb contact opgenomen met mijn dealer en hem gevraagd te bevestigen of ze mijn huidige setup kunnen "upgraden", en ze zeiden "NEE!, we verkopen u alleen de originele ramen, dus doe niet eens de moeite om naar gelaagde ramen te vragen".

Bedankt
Het is interessant dat deze optie in Duitsland alleen bestaat voor het ULTRA-model
Niet beschikbaar voor Essential-, Core- en Plus-modellen Een echt vreemde beslissing van de Volvo-verkoopmanager

Helaas is het hetzelfde in uw land, ik heb het net gecontroleerd

Image

#15 ·
Ik heb een XC60 besteld met B&W geluidssysteem. Ik heb het gelaagde glas niet gekozen omdat er geen auto-inbraakpogingen zijn in het land waar ik woon en als ze in mijn auto willen inbreken, zullen ze toch wel een manier vinden. Het akoestische voordeel was niet zo belangrijk voor mij omdat ik verwacht dat ik het geluidssysteem altijd zal gebruiken, dus ik zal het windgeruis toch niet horen.

Ik lees nu dat er nog steeds een voordeel is van het gebruik van gelaagd glas tijdens het gebruik van een geluidssysteem. Het zal de geluidskwaliteit verbeteren.

Ik kan het gelaagde glas nog steeds toevoegen, dus ik ben benieuwd of er een voordeel is om gelaagd glas te hebben tijdens het luisteren naar muziek, of bent u het ermee eens dat het gelaagde glas geen akoestisch voordeel biedt tijdens het gebruik van uw geluidssysteem?
Dat is een vreemde reden om geen gelaagd glas te nemen - omdat "er geen auto-inbraakpogingen zijn in mijn land". Nederland heeft zeker diefstallen, inbraken en overvallen - die toenemen. Het versterken van een deel van het voertuig om een inbraak iets moeilijker te maken, is logisch voor elke rationele denker. Maar misschien volg ik niet.

Hoe dan ook, ik ben blij dat je toch voor het gelaagde glas bent gegaan.