SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Hulp-motoroliekoeler voor P* T-6

2.8K views 6 replies 4 participants last post by  OscarII  
#1 · (Edited)
Sommigen van jullie hebben misschien mijn draad gevolgd over het installeren van een extra transmissieoliekoeler voor de T-6 en dit project was een uitvloeisel van die inspanning. Voor de Trans-koeler leverde Elevate Cars adviesdiensten op het gebied van sanitair en testen en als gevolg daarvan benaderden ze mij om de testbank te zijn voor een carteroliekoeler. Ze hebben de extra carteroliekoeler geĂŻnstalleerd als een compleet project; concept, prototyping en voltooide installatie. De kern van het project is de constructie van de adapterplaat die de OEM-oliekoeler vervangt. De oliekoeler behoudt de OEM-koeler niet zoals de transmissiekoeleropstelling (ik zal waarschijnlijk de OEM-transkoeler binnenkort verwijderen).

De rest van de installatie is vrij eenvoudig en maakt gebruik van een Setreb-koeler en hoogwaardige fittingen en slangen. De Setreb is gemonteerd op een aangepaste beugel van Elevate Cars, wat nodig was omdat ik de do88 intercooler gebruik. Hoewel we een meterpoort in een van de fittingen hebben aangebracht, heb ik nog geen meter geĂŻnstalleerd, dus ik heb geen gegevens om te delen. Als je geĂŻnteresseerd bent in deze mod, e-mail dan Elevate Cars. Mijn opstelling is enigszins uniek, maar een productiemodel is in de maak. info@elevatecars.com

Dit is de adapter die is bewerkt uit billet-aluminium.

Oliekoelerplaat door lcfpolestar, op Flickr

Op deze foto zie je de transkoeler gemonteerd aan de bovenkant van de do88 intercooler en de oliekoeler in het midden laag gemonteerd.

IMG_20180629_183608076 door lcfpolestar, op Flickr

#2 ·
Sommigen van jullie hebben misschien mijn draad gevolgd over het installeren van een extra transmissie-oliekoeler voor de T-6 en dit project was een uitvloeisel van die inspanning. Voor de transmissiekoeler leverde Elevate Cars adviesdiensten over sanitair en testen en als gevolg daarvan benaderden ze mij om de testbank te zijn voor een carteroliekoeler. Ze deden de installatie van de extra carteroliekoeler als een compleet project; concept, prototyping en voltooide installatie. De kern van het project is de constructie van de adapterplaat die de OEM-oliekoeler vervangt. De oliekoeler behoudt de OEM-koeler niet zoals de transmissiekoeler-opstelling (ik zal de OEM-transmissiekoeler waarschijnlijk binnenkort verwijderen). De rest van de installatie is vrij eenvoudig en maakt gebruik van een Setreb-koeler en hoogwaardige fittingen en slangen. De Setreb is gemonteerd op een aangepaste beugel van Elevate Cars, wat nodig was omdat ik de do88 intercooler gebruik. Hoewel we een meterpoort in een van de fittingen hebben aangebracht, heb ik nog geen meter geĂŻnstalleerd, dus ik heb geen gegevens om te delen. Als je geĂŻnteresseerd bent in deze mod, stuur dan een e-mail naar Elevate Cars. Mijn opstelling is enigszins eenmalig, maar een productiemodel is in de maak. info@elevatecars.com Dit is de adapter die uit billet-aluminium is gefreesd. Oliekoelerplaat door lcfpolestar, op Flickr Op deze foto zie je de transmissiekoeler bovenaan de radiator en de oliekoeler in het midden laag. IMG_20180629_183608076 door lcfpolestar, op Flickr
Bedankt voor de info. Al een bericht verzonden Verzonden vanaf mijn moto g(6) met behulp van Tapatalk

#4 ·
Nice Stuff - would to see How the Oil Mount - Fits to Motor . .
Het is erg moeilijk om de locatie te laten zien waar de adapterplaat op het oliefiltergebied wordt gemonteerd, omdat deze verborgen is door het inlaatspruitstuk. Ik wist niet eens dat het voertuig een OEM-oliekoeler had, die precies hetzelfde werkt als de OEM-transmissiekoeler. Het is een warmtewisselaar, koelvloeistof gaat door de ene kant en motorolie door de andere kant. Dus in principe zijn de temperaturen van de transmissievloeistof en de motorolie gekoppeld aan de koelvloeistoftemperaturen; ten goede of ten kwade. Zeer goed voor arctische omstandigheden, niet zo goed voor woestijnomstandigheden.

#5 ·
Er zijn een paar problemen met externe oliekoelers... je wilt dat de olie snel warm wordt, zodat deze daadwerkelijk in alle hoeken en gaatjes komt waar hij hoort te komen. Als ik de OE-oliekoeler zou vervangen, zou ik er nog een in serie toevoegen en een thermostaat plaatsen om de stroom te omzeilen boven een redelijke (d.w.z. nooit bereikte in normale dagelijkse) rijomstandigheden. Anders voeg je slijtage toe aan je motor voor de 9/10 keer dat je de koelcapaciteit niet kunt benutten. Is ook het relatieve warmteoverdrachtsverschil tussen de Volvo-oliekoeler en deze berekend?

Bovendien kunt u de slijtage van een koude motor verder verergeren, omdat de auto in een poging de versnellingsbaktemperatuur te verhogen, de versnellingen langer vasthoudt om de versnellingsbakolie, motorolie en koelvloeistof op temperatuur te brengen en daardoor de gesloten lus sneller te laten werken voor efficiëntie. Dus als je er langer over doet om die setpoint te bereiken, voeg je meer slijtage toe.

#6 ·
Hounddogger,

Bedankt voor het delen van uw observaties en ik vind ze zeker het overwegen waard en ik zal ze met Elevate bespreken. De extra transkoeler op mijn auto zit in de retourleiding van de OE-koeler, de Elevate-oliekoeler verving de OE-koeler.

Een aspect van de problemen die u hebt aangekaart, is waar de auto wordt gebruikt. Ik woon in Zuid-Californië en uit mijn ervaring met het volgen van mijn koelvloeistoftemperaturen en transmissietemperaturen, zit ik consequent in de 195-210F range. Ik kan de olietemperatuur nog niet volgen, maar ik heb wel een meterpoort op een van de leidingen. Mijn motor en transmissie warmen zeer, zeer snel op onder normale bedrijfsomstandigheden.

Ideale bedrijfstemperatuur van de transmissie is 179F (82C) per Aisin. De normale koelvloeistoftemperatuur in een standaard P* is ongeveer 195F, dus de transmissie die is uitgerust met een OE-koeler werkt altijd boven de ideale temperatuur. De transmissie bypass heeft 85C erop staan, ik heb niet kunnen bevestigen dat dit de "open" temperatuur is voor de bypass, maar mijn ervaring met mijn set-up geeft aan dat dit wel zo kan zijn. Een ergerlijk aspect van de transmissie bypass is dat deze de flow terugbrengt als de lus koel draait.

Ik heb geen antwoord op de olieverkoelingsberekeningen. Het lijkt me echter dat de warmtewisselaar-type koelers meer gaan over het verhogen van de vloeistoffen tot een wenselijke bedrijfstemperatuur voor koude klimaten, dan het koelen van de vloeistoffen in een hete klimaat. U zit in CT, als u een koudegolf krijgt en het is -20F, is het starten en rijden met uw auto onder die omstandigheden echt anders dan het starten van mijn auto bij 60F en het rijden ermee als het 100F is.

Nogmaals bedankt voor uw observaties.

#7 ·
Terug bij de opstelling voor de derde iteratie. Heb mijn originele transkoeler vervangen door een Setreb, alles boven de bumperbalk gemonteerd, ben teruggegaan naar mijn OE IC, heb de OE warmtewisselaars voor beide systemen geëlimineerd en beide systemen worden bestuurd door bypass-thermostaten. Dus nu, wanneer de vloeistoffen de bedrijfstemperatuur bereiken, beginnen ze door de koelers te stromen en de bypass moduleert de stroom dienovereenkomstig. Ik kan uiteindelijk de OE-bypass op de transmissielus vervangen door een aftermarket-bypass, omdat ik de temperatuur daarmee nog eens 10-15F kan verlagen.