SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Luchtvering - Ja of nee?

15K views 47 replies 21 participants last post by  Sharkster4000  
#1 ·
Ik heb veel opmerkingen gelezen over mensen die de luchtvering overslaan, en ik ben benieuwd om meer te weten te komen. Met name voor een V90CC.

Het is duidelijk dat ze meer onderhoud lijken te vergen en sneller kapot gaan dan een gewone vering.

Voor degenen die van plan zijn de auto een tijdje te houden… is het de moeite waard?

Ik hecht persoonlijk veel waarde aan rijkwaliteit en vind het niet erg om om de paar jaar een reparatie te laten uitvoeren om die te krijgen, maar het lijkt erop dat veel mensen de luchtvering links laten liggen. Dus ik ben benieuwd wat iedereen denkt.

De moeite waard? Of niet?

#3 ·
Ik heb er nog nooit een auto mee getest, dus ik wist niet wat ik miste en dat stoorde me niet. Heeft me meteen $1500 bespaard en waarschijnlijk ook wat reparaties. Niveauregeling en rijcomfort zouden prettig zijn geweest als ik de auto vollaad, maar ik wilde niet meer dingen die kapot konden gaan.

• Like
Reactions: northcar
#4 ·
Dit is het XC90-thread. 225 antwoorden

Verzonden vanaf mijn Pixel 6 Pro met Tapatalk

#5 ·
We bestelden onze '22 V90CC met de luchtvering. Een recensent die ik respecteer, stelde de aankoop van de optie voor en we hebben achterluchtvering in onze '08 Jeep GC en hebben er geen problemen mee gehad, hoewel het een eenvoudig systeem is.

We vervoeren een flinke hoeveelheid met onze voertuigen en de V90 zal vervoeren en mogelijk slepen. Als we een voertuig kopen in de prijsklasse van de V90, kunnen we het risico van de reparatiekosten nemen.

• Like
Reactions: C DIEM
#8 ·
Luchtvering hier met 18-inch wielen. De auto vliegt letterlijk over de weg. En het is geweldig voor automatische niveauregeling wanneer u de auto moet laden.
Hoe zit het met de onderhoudskosten? Welnu, gezien de prijs van een nieuwe V90 CC, kunt u iets hogere onderhoudskosten verwachten vanwege de technologie in de auto.

#9 · (Edited)
De Volvo-dealer in mijn omgeving merkt op dat veel klanten problemen hebben met de luchtvering bij koude temperaturen en was het er mee eens dat het slim was om deze niet op mijn bestelling op te nemen.

Ik heb het op mijn Mercedes en heb in feite bij twee afzonderlijke gelegenheden grote onderdelen moeten vervangen. Elke keer enkele duizenden dollars. De tweede keer had Mercedes de benodigde onderdelen (luchtveren) niet meer op voorraad en moesten we 6 maanden wachten tot er nieuwe in Duitsland werden geproduceerd en naar de VS werden verscheept. Na een landelijke zoektocht bleek dat geen enkele dealer in de VS zijn voorraad wilde afstaan als hij het onderdeel had, omdat ze anticipeerden dat ze het nodig zouden hebben voor hun eigen klanten.

Laten we eerlijk zijn, de beschikbaarheid van reparatie- en vervangingsonderdelen zal een blijvend probleem zijn, zelfs meer dan in het verleden.

Ik vermoed dat er niet zo'n groot verschil is tussen luchtveringen van verschillende merken, aangezien ze doorgaans niet door de autofabrikant zelf worden geproduceerd.

Ik ben blij dat Volvo tenminste de optie biedt om geen luchtvering te hebben. Bij sommige andere fabrikanten, waaronder Mercedes, heb je geen keuze.

Interessante opmerking hierboven dat de Volvo-garantie geen luchtvering dekt. Als dat klopt, is dat nog een reden om de optie niet te overwegen.

#10 ·
Volvo-dealer in mijn omgeving merkt op dat veel klanten problemen hebben met de luchtvering bij koude temperaturen en was het er mee eens dat het slim was om het niet in mijn bestelling op te nemen.

Ik heb het op mijn Mercedes en heb in feite bij twee afzonderlijke gelegenheden grote onderdelen moeten vervangen. Duizenden dollars per keer. De tweede keer had Mercedes de benodigde onderdelen (luchtveren) niet meer op voorraad en moesten we 6 maanden wachten tot er nieuwe in Duitsland werden geproduceerd en naar de VS werden verzonden. Na een landelijke zoektocht bleek dat geen enkele dealer in de VS zijn voorraad wilde afstaan als ze het onderdeel hadden, omdat ze anticipeerden dat ze het nodig zouden hebben voor hun eigen klanten.

Laten we eerlijk zijn, de beschikbaarheid van reparatie- en vervangingsonderdelen zal een blijvende zorg zijn, zelfs meer dan in het verleden.

Ik vermoed dat er niet zo veel verschil is tussen luchtveringen van verschillende merken, aangezien ze doorgaans niet door de autofabrikant zelf worden geproduceerd.

Ik ben blij dat Volvo tenminste de optie biedt om geen luchtvering te hebben. Bij sommige andere fabrikanten, waaronder Mercedes, heb je geen keuze.

Interessante opmerking hierboven dat de Volvo-garantie geen luchtvering dekt. Als dat klopt, is dat nog een reden om de optie niet te overwegen.
De uitgebreide garantie dekt het niet. Sorry dat ik het niet heb verduidelijkt.

#12 ·
Als eigenaar van een XC90 T6 Inscription uit 2017 met luchtvering, zou ik het ten zeerste aanbevelen. De rijkwaliteit is heel anders dan zonder. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ik volg voornamelijk de XC90-threads en er zijn meestal twee discussies over luchtvering.

De ene zijn mensen met problemen, en deze lijken, als ze voorkomen, bijna altijd gerelateerd te zijn aan auto's die in zeer koude klimaten/winters leven.

De andere zijn precies discussies over de vraag of je er een moet kopen, zoals hier. In deze discussies melden sommige mensen dat ze de mogelijkheid hebben gehad om een meer gecontroleerde vergelijking te maken van hetzelfde type auto met en zonder luchtvering. Hierbij is de unanimiteit dat het dag en nacht verschil is qua comfort en rijkwaliteit.

Als ik voor een S90 zou gaan, die voor comfort en luxe zou zijn, zou ik er nooit een zonder luchtvering nemen.

In het slechtste geval, van enkele problemen en niet gedekt door garantie, zijn er een paar externe leveranciers die een vervanging leveren voor het Volvo-systeem. Hiervan lijkt Arnott vrij goed te zijn op basis van enkele beoordelingen die ik heb gezien.

• Like
Reactions: northcar
#13 ·
Ik had een S90 T6 Inscription uit 2018 met 18" en die had geen luchtvering.
Nu heb ik een S90 T8 Inscription uit 2019 met 20" en luchtvering (alleen achter op de S90).
Het "voelt" zeker als een fijnere rit en zelfs met de stugge 20" zou ik niet per se een gebruikte auto op basis van die functie alleen kiezen, maar over het algemeen ben ik blij dat ik het heb. Het was ook fijn om de auto in te laden voor een PA-FL-PA-trip en te zien dat hij nog steeds waterpas stond.
Maar ik zou het alleen nemen als het volledig gedekt is onder een bepaald niveau van CPO (nogmaals, dat geldt voor mij voor bijna alles op deze auto's).
Ik heb luchtvering op vier wielen gehad op andere voertuigen.
De eerste was een Lincoln Mark VII LSC uit 1987, in 1992, en ik hield van de rit van die auto en moest een paar dingen repareren, maar nooit duur.
Toen mijn Jeep Grand Cherokee Overland uit 2012, en ik hield van de 4" totale veerweg en de rit. (maar was bezorgd over een dreigend defect met 100.000 mijl en geen garantie, hoewel ik helemaal geen problemen had)
En nu heb ik ook een Jeep Grand Cherokee L Summit uit 2021, maar volledig gegarandeerd en zou er geen kopen zonder, voor de rit en voor de veelzijdigheid beide.
Maar op de S90 met alleen achter, is het niet zo'n duidelijke "must buy" voor mij, maar over het algemeen ben ik blij dat ik het heb.

#14 ·
Veel goede commentaren hier.

Ik besefte niet dat er een mogelijk koud component was...en ik woon in New Orleans dus...dat is goed!

Het lijkt er ook op dat de verbetering van de rit aanzienlijk is voor degenen die het systeem leuk vinden, wat het in mijn ogen de extra kosten waard zou maken. Vooral als veel van het risico verband houdt met koud weer.

#39 ·
Ik besefte niet dat er een mogelijk koud onderdeel was... en ik woon in New Orleans, dus... dat is goed!
Welnu, met het simpele feit dat je in New Orleans bent, zou ik DEFINITIEF voor de luchtvering gaan. De wegen in Louisiana zijn een van de slechtste. Mijn enige ervaring met een luchtvering was mijn oude Cadillac DeVille en die was gewoonweg goddelijk. Gaten, scheuren, ruwe wegen, wat dan ook. Dat ding was als zweven op een wolk. En ja, het ging kapot (na ongeveer 160K wel), maar het was een eenvoudig systeem. Luchtveringen bestaan al een hele tijd, dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, zelfs als ze nu veel complexer zijn. Bestaan al sinds de Cadillac Eldorado Brougham uit 1957, die opmerkelijk genoeg sensoren had om de wegomstandigheden te compenseren en alles waterpas te houden. Rolls en Mercedes hebben ze al sinds de jaren 60. Maar ja, spaar voor de onvermijdelijke reparaties. De moeite waard, vind ik.

#15 ·
Ik had het op mijn vorige auto, maar niet op mijn V90CC. Ik heb de neiging om mijn auto vol te laden en ook te slepen. Wanneer hij volledig beladen is, zakt de V90CC een beetje in de achterkant. Nauwelijks merkbaar, maar een automatische niveauregeling zou dit corrigeren. Ik mis het. Als je de optie hebt om het te krijgen, zou ik het zeker aanraden - vooral als je je auto gaat beladen of slepen.

Op mijn vorige auto heb ik nooit problemen gehad bij koud weer. Het enige gerelateerde probleem was zout en corrosie, waardoor uiteindelijk de niveausensoren vervangen moesten worden (gedekt door de garantie). Ik moest de airbags een keer vervangen - na ongeveer 6 jaar.

#16 ·
Ik heb de luchtvering en als je op een minder perfecte weg rijdt, wat waarschijnlijk het geval is in de meeste delen van de VS, zul je het comfort waarderen dat de luchtvering achterin biedt.

Ik wil mezelf niet vervloeken door te zeggen dat ik geen problemen heb met mijn luchtvering, en dan een paar weken later, boem, lol (bijna 50.000 mijl). Maar de problemen die de SPA XC90 heeft gehad met de luchtvering lijken niet zo prevalent te zijn op de V90 Cross Country. Tenminste, degenen hier in swedespeed.

Neem de Platinum-garantie om je zorgen te dekken. Ik zou overwegen om de uitgebreide garantie te nemen in de buurt van de feestdagen zoals Black Friday.

#17 ·
Ik heb de luchtvering en als je op een minder dan perfecte weg rijdt, wat waarschijnlijk het geval is in de meeste van de VS, zul je het comfort waarderen dat de luchtvering achterin biedt.

Ik wil mezelf niet vervloeken door te zeggen dat ik geen problemen heb met mijn luchtvering, en dan een paar weken later, lol (bijna 50.000 mijl). Maar de problemen die de SPA XC90 heeft gehad met de luchtvering lijken niet zo prevalent te zijn op de V90 Cross Country. Tenminste, degenen hier op swedespeed.

Neem de Platinum-garantie om een deel van je zorgen te dekken. Ik zou overwegen om de uitgebreide garantie te nemen rond de feestdagen zoals Black Friday.
Uitgebreide garantie dekt het niet
Tenminste in Canada

#19 ·
We hebben het op onze V90CC en de rijkwaliteit is merkbaar beter dan verschillende uitleenauto's van de dealer die het niet hadden.

We wonen ook in Minnesota, ik rijd regelmatig in de winter naar Noord-MN (temperaturen -20 en lager) en heb geen problemen gehad. Pas bij 41.000 mijl op dit moment, maar geen problemen door de kou.

#21 ·
Mijn V90 uit 2020 heeft luchtvering en tot nu toe ben ik er blij mee. Ik heb nog nooit in een V90 zonder luchtvering gereden, dus ik kan niet spreken over verschillen in rijgedrag/handling, maar het lijkt een verbetering te bieden ten opzichte van de bovenstaande berichten. Ik vervoer meestal fietsen op een op de trekhaak gemonteerde drager en laad vaak de achterste laadruimte in combinatie met de fietsen. Ik kan zien dat de luchtvering altijd zijn werk doet en de boel waterpas houdt en mijn drager niet laat slepen (te erg) als ik het voertuig laad en los. Ik denk dat de moderne systemen vrij betrouwbaar zijn, en ik zou geen V90 zonder hebben als je een trekhaak wilt gebruiken of iets wilt vervoeren.

Afkloppen, maar ik heb geen problemen gehad met luchtvering sinds mijn Range Rover Classic uit 1995, die ik dwaas genoeg te lang op lucht heb willen houden (in vergelijking met de spiraalveerconversies die de meeste verstandige mensen deden). De 'magic carpet ride' was zo goed in die auto met luchtveren; maar verdomme, het hele systeem was problematisch, zelfs na het reviseren van elk onderdeel met verbeterde onderdelen. Ik heb net een VW Touareg uit 2008 met luchtvering weggedaan, en ik heb nooit een enkel probleem met de vering gehad. Al mijn auto's met luchtvering hebben een aanzienlijke tijd doorgebracht in de kou en sneeuw in Tahoe.

#30 ·
Ik heb veel opmerkingen gelezen over mensen die de luchtvering overslaan, en ik ben benieuwd om meer te weten te komen. Vooral voor een V90CC.

Het is duidelijk dat ze meer onderhoud lijken te vereisen en sneller kapot gaan dan een gewone vering.

Voor degenen die van plan zijn de auto een tijdje te houden… is het de moeite waard?

Ik hecht persoonlijk veel waarde aan rijkwaliteit en vind het niet erg om om de paar jaar een reparatie te laten uitvoeren om het te krijgen, maar het lijkt erop dat veel mensen de luchtvering overslaan. Dus ik ben benieuwd wat iedereen denkt.

De moeite waard? Of niet?
Ik moet toegeven dat we het nooit hebben overwogen voor onze V90 uit 2020. We hebben een lange termijn Audi A6 Avant met luchtvering en het is een van de vele dure onderhoudshoofdpijn geweest. De rit in de V90 is minder "strak", maar niet minder comfortabel dan in de Audi. Ik voel me comfortabeler op een traject van 51 mijl over een zeer landelijke bergweg met 2 rijstroken in de Audi, verrassend genoeg is de Volvo niet minder snel qua tijd. Ja, we timen dit traject - 51 mijl in 51 minuten.

#31 · (Edited)
Ik moet toegeven dat we het nooit overwogen hebben voor onze 2020 V90. We hebben een lange termijn Audi A6 Avant met de luchtvering en het is een van de vele dure onderhoudshoofdpijnen geweest. De V90 rijdt minder "strak" maar niet minder comfortabel dan de Audi. Ik voel me comfortabeler op een traject van 51 mijl over een zeer landelijke bergweg met 2 rijstroken in de Audi, verrassend genoeg is de Volvo niet minder snel qua tijd. Ja, we timen dit traject - 51 mijl in 51 minuten.
Eens. Als je erover nadenkt, is luchtvering als het plaatsen van een stapel kussens tussen de bestuurder en de weg. Ja, het veert zachter over de hobbels, maar er is minder contact met het wegdek en dat gevoel van één zijn met de weg. Ik denk dat dat verklaart waarom mijn "rijdersauto" BMW niet is uitgerust met deze functie, terwijl mijn meer luxueuze Mercedes het wel heeft.

Een paar weken geleden, toen ik voor het eerst met mijn 2022.5 XC90 (zonder luchtvering) op de wegen in Zweden reed, merkte ik onder andere hoe nauw ik me verbonden voelde met de weg toen ik probeerde te navigeren door smalle passages en scherpe bochten als gevolg van wegwerkzaamheden. Toegegeven, toen ik er niet in slaagde voldoende te vertragen en over een verkeersdrempel op een zijweg reed, was het een beetje schokkerig.

#32 ·
Dit is alleen waar als het is ingesteld op "Comfort". Als u uw 4c-luchtvering instelt op "Dynamic" (of "Polestar"), verstevigt het de rit tot een punt waarop u zich zeer goed verbonden voelt. In feite heb je minder rol met de adaptieve vering dan met de standaard setup. Je krijgt luchtvering alleen op de achteras voor S/V 90, maar adaptieve (!) vering op alle vier de wielen. Ondanks de "meh"-reputatie is het hele systeem behoorlijk geavanceerd en zeker superieur aan de klassieke setup, ongeacht of je "sportief" of mellow wilt gaan...

#33 ·
Mensen maken zich zooooooo druk over de vraag of de luchtvering wel of niet onder de verlengde garantie valt! Alsjeblieft, die mensen spreken waarschijnlijk uit ervaringen uit de jaren 70 of 80, of dingen die ze ergens gelezen hebben over hoe slecht luchtvering kan zijn. Ik heb verschillende auto's met luchtvering gehad (achter en in alle vier de hoeken) en slechts één keer faalden ze bij een Lincoln Mark VIII uit 1996 bij ongeveer 140.000 mijl, de kosten om ze begin jaren 2000 te vervangen waren ongeveer $450 voor de twee achterste (de voorste waren in prima staat). De Volvo reed 61.000 mijl zonder problemen, daarvoor een BMW 5-serie stationwagen uit 2010, 124.000 mijl zonder problemen. De luchtveringen van tegenwoordig zijn veel beter dan 30 jaar geleden. Net als remmen, schokdempers en gewrichten zullen ze op een gegeven moment falen... deal ermee als het gebeurt en geniet tot die tijd van de kwaliteitsrit. Als je een auto koopt zoals de S/V90-serie, verwacht dan ook wat onderhoudskosten, vertrouw niet alleen op de verlengde garantie (zelfs als deze gedekt is).

#34 ·
Mensen maken zich zóóóóó zorgen over de luchtvering die wel of niet onder de verlengde garantie valt! Alsjeblieft, die mensen spreken waarschijnlijk uit ervaringen uit de jaren 70 of 80, of dingen die ze ergens hebben gelezen over hoe slecht airbags kunnen zijn. Ik heb verschillende auto's gehad met luchtvering (achter en in alle vier de hoeken) en slechts één keer faalden ze op een Lincoln Mark VIII uit 1996 rond de 140.000 mijl, de kosten om ze begin jaren 2000 te vervangen waren ongeveer $ 450 voor de twee achterste (de voorste waren in uitstekende staat). De Volvo zag 61.000 mijl zonder problemen, daarvoor een BMW 5-serie stationwagen uit 2010 124.000 mijl zonder problemen. De luchtveringen van tegenwoordig zijn veel beter dan 30 jaar geleden. Net als remmen, schokdempers en gewrichten zullen ze op een gegeven moment falen... deal ermee als het gebeurt en geniet tot die tijd van de kwaliteitsrit. Als je een auto koopt zoals de S/V90-serie, verwacht dan wat onderhoudskosten, vertrouw niet alleen op verlengde garantie (zelfs als deze gedekt was).
Ik zag gisteren een V90CC met de luchtvering. De achterkant hing zo erg door dat de achterwielen de wielkasten leken te raken. Het zag er verschrikkelijk uit... en ik weet zeker dat de rit net zo slecht was. Eerste SPA Volvo die ik heb gezien met de luchtvering die faalt.

Verzonden vanaf mijn SM-G781V met Tapatalk

#37 ·
Ik moet eraan toevoegen dat de verkooppraatjes over "load leveling" voor mij geen zin hebben. Ik heb een 2018 v90cc zonder luchtvering en ik heb hem serieus beladen en er is geen behoefte aan load leveling. Tenzij je iets trekt met een waanzinnig zwaar trekgewicht of je pallets tegels bezorgt, denk ik niet dat "load leveling" iets waard is.

Ik discussieer echter niet over de rijkwaliteit... Ik heb er geen met lucht gereden, maar de rijkwaliteit van de mijne zou ik goed, maar niet geweldig noemen en ik ben zeker benieuwd hoeveel beter de luchtvering is. Maar de geldbesparing, de gemoedsrust en de over het algemeen goede rijkwaliteit laten me geen spijt voelen.

#38 ·
Ik moet eraan toevoegen dat de verkooppraatjes over "load leveling" voor mij geen zin hebben. Ik heb een 2018 v90cc ZONDER luchtvering en ik heb hem serieus volgeladen en er is geen behoefte aan load leveling. Tenzij je iets trekt met een waanzinnig zwaar gewicht op de trekhaak of je pallets tegels bezorgt voor de kost, denk ik niet dat "load leveling" iets waard is.

Ik discussieer echter niet over de rijkwaliteit... Ik heb er nog geen met lucht gereden, maar de rijkwaliteit van de mijne zou ik goed, maar niet geweldig willen noemen en ik ben zeker benieuwd hoeveel beter de lucht is. Maar de geldbesparing, de gemoedsrust en de over het algemeen goede rijkwaliteit laten me geen spijt voelen.
Ik was ook enorm onder de indruk en dacht dat de auto zou zakken onder belasting... Niets

Deze was volgepakt tot aan de voorstoelen met extreem dicht houten meubilair (Ikea) en metalen rekken.
Image

#45 ·
Mijn persoonlijke mening over luchtvering.

Ten eerste, ik heb er verschillende voertuigen mee gehad.

1987 Lincoln Mark VII LSC met 130.000 mijl (in 1992-1996) en vond het geweldig, het had wel problemen, met regelkleppen en compressor. Maar had ingebouwde diagnostiek, en ik repareerde de compressor gratis, en verving 2 kleppen voor weinig (minder dan $30 per stuk geloof ik)

2012 Jeep Grand Cherokee Overland met optionele QuadraLift met 100.000 mijl voor een jaar, helemaal geen problemen, zou er geen andere zonder kopen, hield van de rit en de veelzijdigheid. Verlaagd voor parkeren/in-/uitstappen, helemaal omhoog naar aero, normaal, OR1 en OR2 over 4" totale veerweg.

2021 Jeep Grand Cherokee L Summit (afgelopen zomer nieuw gekocht) met QuadraLift, hetzelfde als de 2012

Ik had een 2018 S90 Inscription T6 zonder en 18" wielen en kort daarna, na het inruilen van die op de 2021 Jeep, kreeg ik deze 2019 S90 Inscription T8 met 20" wielen en met luchtvering achter.

Ik zou zeggen dat de 2019 met 1" minder zijwand zeker soepeler/mooier rijdt dan de 2018, als ik de keuze had tussen 2 verder identieke voertuigen, zou ik altijd kiezen voor luchtvering indien mogelijk.

Maar, (alles voor "maar" is onzin) ik zou niet actief op zoek gaan naar een S90 met luchtvering als een verplicht criterium, het is leuk voor mij, heel leuk, maar ik zou er gemakkelijk zonder kunnen leven, en als dat ook nog eens geld zou besparen, des te beter.

Ook zou ik het zeker in de negatieve kolom zetten op een oudere auto met een zeer hoge kilometerstand zonder garantie, ook al heb ik de 2012 Jeep er bewust mee gekocht, vooral omdat als/wanneer het faalt op een Jeep, er waarschijnlijk 100x meer van zijn op de sloop voor goedkopere onderdelen, plus veel meer online ondersteuning indien nodig.

Nu op de XC's met het ook off-road-achtige kenmerk, zoals de Jeep, zou ik het willen. Kortom 4 wielen, ja, ik zou het willen, alleen achter, het zou leuk zijn, maar niet verplicht.

P.S.

Ook had ik luchtvering achter op mijn 1967 El Camino (ook af fabriek) die ik aan het automatiseren was voordat ik hem 2 jaar geleden verkocht, met originele onderdelen uit 1970!

#46 ·
FWIW, we hebben een XC90 uit 2017 zonder luchtvering en een uit 2021 met luchtvering. De 2017 met bijna 89.000 mijl wordt slap, vooral met bagage. Onze fietsenrek met twee fietsen erop? De trekhaak komt op de oprit aan de grond bij het wegrijden.

De 2021 daarentegen rijdt nog soepeler met veel bagage. Roadtrips met de fietsen en veel spullen zijn super soepel en comfortabel. De rijhoogte wordt helemaal niet beĂŻnvloed. Ik verwacht zeker problemen. Maar 28.000 mijl en hij is foutloos geweest.