SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

Luchtvering de moeite waard?

23K views 35 replies 24 participants last post by  Walkabout  
#1 ·
Ik denk erover om mijn S60 in te ruilen voor een XC60, en heb altijd gedacht dat de S60 en een XC60 uit 2018 die ik als leenauto had, altijd een "harde" vering hadden (mijn vrouw houdt helemaal niet van de rit in de S60). Is het het geld waard om de luchtvering te nemen, of is het gewoon een overbodige luxe?

Bedankt.

#2 ·
Ik denk dat het een subjectief iets is.

Mijn XC90 uit 2016 had geen luchtvering. Het is de belangrijkste reden dat ik hem heb weggedaan en hem heb vervangen door een XC60 uit 2018 met luchtvering.

Het maakt voor mij een enorm verschil, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het verschil niet kunnen merken.

#3 ·
Ik ben nieuw bij Volvo, maar ik ben dol op de luchtvering. Geweldig rijdend voertuig. Mijn vrouw (1,50 m lang) houdt ervan dat hij een paar centimeter zakt voor gemakkelijker in- en uitstappen. Het geld waard.

#4 · (Edited)
Ik had onlangs dezelfde vraag en heb die gesteld in een Volvo XC60 FB-groep..... Sommigen zeiden dat het de moeite waard was.....een must have..anderen zeiden nee......Een ander zei dat het geweldig was, maar als het kapot gaat, is het $$$$$$$ om te repareren. Verkoopmanager vertelde me dit (als je een verkoopmanager kunt geloven, lol) op XC 60's met 19" banden, hij zegt dat je het zonder kunt doen.....met 20" banden raadt hij het aan.......Ik heb met en zonder proefgereden en ik kon niet veel verschil merken.....maar om eerlijk te zijn, ik kon je niet de maat van de banden vertellen op de auto's die ik heb getest....Alles voelde hetzelfde aan. Ik heb er uiteindelijk een gekocht met luchtvering.....auto komt pas over een paar weken aan....dus de tijd zal het leren of ik een goede beslissing heb genomen of niet. Ik ben van plan de verlengde garantie van 10 jaar van Steingolds te kopen. https://www.steingold.com/-vip--extended-warranty.htm

#5 ·
Ik denk erover om mijn S60 in te ruilen voor een XC60, en heb altijd gedacht dat de S60 en een XC60 uit 2018 die ik als leenauto had, altijd een "harde" vering hadden (mijn vrouw houdt helemaal niet van de rit in de S60). Is het het geld waard om de luchtvering te nemen, of gewoon een overbodige luxe?

Bedankt.
Absoluut de moeite waard. We hadden een paar dagen een XC60 als leenauto en het verschil was ENORM. Mijn vrouw reed op een dag met de leenauto (zonder het verschil te weten) en vroeg me wat er mis was met de auto toen ze thuiskwam.

Dat gezegd hebbende, ga naar een dealer en rijd ze gewoon allebei achter elkaar.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#6 · (Edited)
Ik vind het geweldig dat ik de auto lager en steviger kan besturen, terwijl mijn vrouw het misschien andersom prettig vindt.
Gemakkelijk in- en uitstappen is ook geweldig. Zorgen over de betrouwbaarheid? Ja, misschien. Dus ik heb de 10/100k VIP-garantie gekocht, omdat ik hem lang genoeg wil houden zodat mijn kinderen er ook in kunnen rijden.

#7 ·
Ik heb de mijne lager gezet voor gemakkelijker in- en uitstappen. Mijn vrouw en haar familie zijn klein, dus ik had opstapjes nodig op mijn vorige Acura MDX.
Ik heb mijn auto vandaag voor het eerst gewassen en het was fijn om hem te kunnen verlagen, naast andere voordelen die anderen hebben genoemd.
Ik ben ook gegaan voor een garantie van 10 jaar en 100.000 km met nul eigen risico. Ik zou ook Steinwold doen, maar omdat de dealer meeging en Volvo een actie heeft om de eerste betaling van een lening van 4 jaar te doen, hebben we deze in de aankoop opgenomen. We zouden contant betalen, maar we betalen het gewoon af nadat Volvo de eerste betaling heeft gedaan, aangezien er geen boete of minimaal aantal betalingen is. Dit is alsof we nog eens 1675 euro korting krijgen op onze aankoop.

#8 ·
Mijn vrouw is er dol op. Superglad. Neemt alle rimpels weg van ruw wegdek. Het zakt automatisch als je parkeert, voor een gemakkelijke uitstap. Je kunt die functie ook uitschakelen. Bovendien kun je mensen bij stoplichten voor de gek houden door de offroad-modus te kiezen, omdat hij zichzelf naar de maan tilt. Lol

#9 ·
Toen ik op zoek was naar een vervanging voor de Jaguar F-Pace S waar ik niet blij mee was, reed ik met de XC60 T6 Inscription en vond hem nogal zwak qua motor en te veel overhellen. Ik snap het - het is een SUV en de F-Pace is een SUV met betere prestaties. Ik stond op het punt het op te geven en las toen over de Polestar / luchtvering-combinatie en besloot het te proberen.

Het is als een heel andere auto. De handling en minimale overhellen met de luchtvering en 21" wielen in combinatie met het Polestar tuningpakket is wat me overtuigde - ik zou de Volvo niet zonder die dingen hebben gekocht, en tot nu toe ben ik erg blij.

#10 ·
Omdat ik de Jaguar F-Pace S die me niet beviel wilde vervangen, reed ik met de XC60 T6 Inscription en vond hem nogal zwak aan de motorkant en met te veel overhellen. Ik snap het - het is een SUV en de F-Pace is een SUV met betere prestaties. Ik wilde het opgeven en las toen over de Polestar / luchtvering-combinatie en besloot het te proberen.

Het is als een heel andere auto. De handling en minimale overhellen met de luchtvering en 21" wielen in combinatie met het Polestar tuningpakket is wat me overtuigde - zonder die had ik de Volvo niet gekocht, en tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Ik laat de polestar in mijn auto zetten als hij over een paar weken aankomt, ben benieuwd hoe hij rijdt!!

#12 ·
Ik denk erover om mijn S60 in te ruilen voor een XC60, en heb altijd gedacht dat de S60 en een XC60 uit 2018 die ik als leenauto had, altijd een "harde" vering hadden (mijn vrouw houdt helemaal niet van de rit in de S60). Is het de moeite waard om het geld uit te geven aan de luchtvering, of is het gewoon een overbodige luxe? Bedankt.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat het ervan afhangt hoe lang je van plan bent het voertuig te houden. Als je iemand bent die zijn voertuig alleen tijdens de garantieperiode houdt en het dan vervangt, zou ik zeggen: neem het. Als je iemand bent die zijn voertuig lang houdt en een hoge kilometerstand heeft na de garantie, dan zou ik zeggen: doe het niet. Deze systemen worden in de loop van de tijd elektrische nachtmerries en kosten veel consumenten dollars om te repareren. Ze zijn niet ontworpen voor de levensduur van het product.

#14 · (Edited)
Eerlijk gezegd denk ik dat het ervan afhangt hoe lang je het voertuig van plan bent te houden. Als je iemand bent die zijn voertuig alleen tijdens de garantieperiode houdt en het dan vervangt, zou ik zeggen: neem het. Als je iemand bent die zijn voertuig langdurig en met veel kilometers houdt, na de garantieperiode, dan zou ik zeggen: doe het niet. Deze systemen worden in de loop van de tijd elektrische nachtmerries en kosten veel consumenten dollars om te repareren. Ze zijn niet ontworpen voor de levensduur van het product.
Ik zou het met dit sentiment eens moeten zijn... extra complicatie = extra hoofdpijn op de lange termijn. Dit is natuurlijk slechts conventionele 'wijsheid' en niet gebaseerd op specifieke ervaring met de luchtvering van Volvo, maar ik negeerde dit met mijn vorige auto, een Audi, en ik heb het op de harde manier geleerd.

Ik heb het op de mijne en ik vind het leuk, maar ik ben van plan de auto aan het einde van de lease in te leveren en ik zou er zeker zonder kunnen leven.
Als je je al afvraagt of dit een onnodige luxe is, dan is dat misschien wel je antwoord.

Aan de andere kant heb je het erover om je S60 na 5 jaar weg te doen, ongeveer het punt waarop de dingen verkeerd beginnen te gaan, dus...

#15 ·
Het zou fijn zijn om daadwerkelijke gegevens over luchtveringsystemen te hebben, met name over hun uitvalpercentage. Bestaat dit? Of een ander antwoord dat nodig is, is welke preventieve onderhoudsbeurt u moet laten uitvoeren om een volledige/dure uitval te voorkomen? Ik denk niet dat er iets noemenswaardigs in de onderhoudsbrochure/richtlijnen staat.

#16 ·
Het zou fijn zijn om daadwerkelijke gegevens te hebben over luchtveringsystemen, met name hun uitvalpercentage. Bestaat dit?
De oudste voertuigen met luchtvering zijn de XC90's uit 2016.

Als je het forum doorzoekt, is 4C met luchtvering meestal betrouwbaar geweest. Het meest voorkomende probleem is een compressorstoring in koude gebieden als gevolg van bevriezende waterdamp (1.300 dollar inclusief arbeid). Er zijn een paar luchtbalgstoringen geweest (onwaarschijnlijk) met vervangingskosten van ongeveer 1.500 dollar per hoek.

#18 ·
Ik denk erover om mijn S60 in te ruilen voor een XC60, en heb altijd gedacht dat de S60 en een XC 60 uit 2018 die ik als leenauto had, altijd een "harde" vering hadden (mijn vrouw houdt helemaal niet van de rit in de S60). Is het het geld waard om de luchtvering te nemen, of gewoon een overbodige luxe?

Bedankt.
Eerst gingen we voor de XC90 uit 2016 met luchtvering en het was het verschil in rijgedrag voor ons beiden waard, dus we besloten zeker hetzelfde voor de 2018 XC60 R-Design en hebben er nog geen moment spijt van gehad! Voor ons is de rit veel comfortabeler en voelt ook stevig aan! Kortom, het is een persoonlijke voorkeur en we raden je aan om het te testen voordat je de sprong waagt, want zoals gezegd, de meningen en suggesties zijn geweldig aan beide kanten van de schutting!!!

Serg ;)

#19 ·
Proefgereden met en zonder. Kon het verschil niet voelen en vond zelfs luchtvering een onnodige ergernis. 13 maanden geleden zonder gekocht en er nooit over nagedacht tot ik deze post zag. Tot nu toe geen comfortproblemen gehad met rijden zonder luchtvering en nooit te maken gehad met de bijwerkingen, dus best blij dat ik niet in de marketing-spam ben getrapt.

#20 ·
Ik kocht luchtvering voor meer rijcomfort, maar de vering is (minstens) even hard als de gewone. Misschien geweldig voor degenen die de mogelijkheden van de auto in bochten benutten, maar ik geniet niet van zulke entertainment. De mogelijkheid om de hoogte te verhogen voor offroad rijden is erg interessant, mits je offroad rijdt. Het verlagen van de auto voor in-/uitstappen is relatief interessant, als je gehandicapte gebruikers hebt, maar het duurt erg lang om de vering te laten zakken als je stopt, en het proces wordt onderbroken als iemand een deur opent. Dus in 80% van de gevallen zijn de mensen eruit en is de auto niet gezakt.

Dus, koop het als:
1) Offroad rijden
2) Van sportief rijden houdt
3) Iets trekt

Koop het niet als wat je wilt - zoals in mijn geval :-( - meer comfort is

#21 ·
Luchtvering op de XC60 T8 is zachter dan op de XC90, in die mate dat ik de voorkeur geef aan de lagere en stevigere positie om te rijden. De standaardhoogte geeft duidelijke zijdelingse rollen. Op deze manier gaat het gemakkelijk in-/uitstappen ook veel sneller, omdat de auto al lager staat en het maar een seconde duurt om hem verder te laten zakken.

#22 ·
Mooi, maar niet nodig. Ik heb het en denk dat de rit wat stabieler aanvoelt, vooral in combinatie met de Polestar. Ik ben blij dat ik het heb, maar zou waarschijnlijk zonder kunnen en maak me zorgen over de reparatiekosten in de toekomst.

#23 ·
Mijn XC60 die over een paar weken komt, heeft luchtvering... bijna wou ik dat hij het niet had, lol. Ik ben er vrij zeker van dat ik een verlengde Volvo-garantie van Steingolds zal nemen....

#24 ·
Heb een XC60 zonder en met, rug aan rug, over exact dezelfde wegen getest. Ik noteerde zorgvuldig elke hobbel en wegverfijning. Met de standaardvering waren de grote hobbels schokkerig en voelde ik het gerammel op wasbordwegen. Met de luchtvering werden grote hobbels gedempt en werden de wasbordwegen gladgestreken. Dat bracht me tot een beslissing.

#25 ·
Mijn ervaring precies. Ik ben bij mijn twee proefritten in dezelfde grote kuil gereden en “schokkend” beschrijft de auto perfect zonder de luchtvering. Die met luchtvering was slechts een gedempte hobbel in de weg. Ik was meteen overtuigd.

#26 ·
Een twee jaar oud draadje omhoog halen. Ik heb een goede deal gekregen voor een '21 T8 Inscription, maar er ontbreken drie opties: luchtvering, Lounge en B&W. Van de drie is de luchtvering wat ik mis, terwijl de andere twee leuk zijn om te hebben. Mijn dealer kan geen luchtvering voor een '21 vinden, maar als hij dat wel zou kunnen, zou de prijs aanzienlijk stijgen. Omdat ik zo'n goede deal krijg voor deze (80% korting op de adviesprijs), dacht ik dat het geen levensveranderend probleem was. Van een GX460 met luchtvering is het fijn voor offroaden en slepen. De GX rijdt echter als een vrachtwagen (omdat het er een is) en de XC90 is niet bepaald een echte offroadmachine. Ik heb een 19" boot, dat is het enige dat we slepen en het meer is 10 minuten verderop. Als mijn sleepbehoeften veranderen, denk ik dat ik naar andere opties zal moeten kijken.

#27 ·
Misschien rondkijken of een MY2020 met luchtvering beschikbaar zou kunnen zijn? Aan de andere kant wordt slepen binnen de ontworpen capaciteit nog steeds ondersteund zonder luchtvering.

#30 ·
Ik ben dol op mijn luchtvering en zou geen dagelijkse auto zonder kopen, zelfs niet als deze aanzienlijk in prijs zou zijn verlaagd, maar ik ben er zeker van dat er andere bestuurders zijn die het verschil niet zouden merken.

De XC90-versie zonder luchtvering was zo verschrikkelijk dat ik mijn XC90 t8 inscription binnen een jaar verkocht, dus ik heb er sterke gevoelens over :)

De XC90 was ook erg luidruchtig op de snelweg, zelfs nadat ze de extra isolatie in de pilaren en de deuren hadden toegevoegd.

#33 ·
YMMV. Iedereen anders heeft het grotendeels behandeld. Ik wil eraan toevoegen dat ik er absoluut van hou. Ik wilde wat bodemvrijheid omdat ik veel weekenden in Tahoe doorbreng en in de sneeuw en het vuil rijd, maar ik wil me ook prettig voelen in de stad en op de snelweg, waar de meeste kilometers worden gereden. De hoogteverstelling van de luchtvering is het beste van beide werelden, afgezien van het feit dat het over het algemeen een betere vering is.

EDIT: zag dat dit een necro was en besefte dat ik het niet kan verwijderen, nou ja!

#34 ·
Dat gezegd hebbende, hij kijkt of hij een vervanging kan vinden. Ik heb er een gevonden die wat verder weg is met de lounge en het air package, maar hij verliest het advanced package. Ik geef niet om de HUD, maar ik hou wel van de 360 camera's. Denk je dat dat een betere build is? Kun je de 360 camera's later retrofitten?