SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

coopville

· Registered
11 Posts
Discussion starter · #1 ·
Nieuwe T8-eigenaar. 950 mijl in totaal. Het gele controlelampje van de motor brandt constant en het gele TPS-lampje gaat af en toe aan en uit. Het bewakingssysteem zegt dat alle banden groen zijn. Ondertussen gebruikt de auto geen batterijvermogen in de pure of hybride modus. Hybride batterij geeft vol aan. Zowel de D- als de B-modus geprobeerd. De batterij-hold-functie gecontroleerd en deze is uitgeschakeld. Iemand ideeën? Bedankt.

Discussion starter · #4 ·
Ik neig naar het idee dat het controlelampje van de motor de hybride prestaties beĂŻnvloedt. Het valt onder de garantie, waarom zou je dat niet eerst laten repareren en vragen of dat ook het hybride probleem veroorzaakt
Ja, we gaan een afspraak maken als ze opengaan. Wilde even rondkijken en kijken of iemand anders dit al heeft meegemaakt. Bedankt.

Coop

Discussion starter · #5 ·
Net met de Service Manager gesproken. We hebben de autogegevens naar haar geĂĽpload. Ze denkt dat het een slechte oplaadkabel / unit / turbokabel zou kunnen zijn. Dit herinnerde me eraan dat ik in het weekend via de app een bericht kreeg dat de auto niet aan het opladen was, terwijl ik wist dat ik hem had aangesloten. Ik ging naar buiten en trok de stekker eruit en stak hem er weer in, omdat ik dacht dat ik hem misschien niet goed had aangesloten. Het groene lampje ging branden rond de auto-uitlaat.

Ik breng de auto morgen en ze zal dan een volledige diagnose stellen. Meer volgt...

Coop

Net gesproken met de Service Manager. We hebben de autogegevens naar haar geĂĽpload. Ze denkt dat het een slechte oplaadkabel / unit / turbokabel zou kunnen zijn. Dit herinnerde me eraan dat ik in het weekend een bericht via de app kreeg dat de auto niet aan het opladen was, terwijl ik weet dat ik hem had aangesloten. Ik ging naar buiten en haalde de stekker eruit en stak hem er weer in, denkend dat ik hem misschien niet goed had aangesloten. Het groene lampje ging branden rond het stopcontact van de auto.

Ik breng de auto morgen en ze zal dan een volledige diagnose stellen. Meer volgt...

Coop
Het kan de oplaadkabel zijn, maar zo ja, waarom zou hij dan de batterij niet gebruiken als je een volle batterij in de auto hebt? En als de oplaadkabel de schuldige zou zijn, waarom zou de CEL dan branden?

Laat uw dealer de ERAD controleren. De ERAD is wat stroom levert aan de elektrische achterwielaandrijving.

Discussion starter · #7 ·
Het kan de oplaadkabel zijn, maar zo ja, waarom zou hij dan de batterij niet gebruiken als je een volle batterij in de auto hebt? En als de oplaadkabel de schuldige zou zijn, waarom zou de CEL dan branden?

Laat uw dealer de ERAD controleren. De ERAD is wat stroom levert aan de elektrische achterwielaandrijving.
Bedankt. Ik zal ze ook de ERAD laten controleren. De servicemanager vermeldde dat hoewel we een volle batterij zagen, de gegevens die naar haar werden gestuurd slechts 72% lading lieten zien, wat waarschijnlijk correct was. Ze zei dat tijdens het opladen bij 80% bepaalde systemen worden gereset en bij 100% andere systemen worden gereset. Dat was waarschijnlijk de reden waarom we ook de CEL- en TPS-lampjes zien, omdat het systeem ze niet kon wissen bij die vooraf ingestelde %. Ik vraag me bijvoorbeeld af of ik thuiskom met een batterij van 30%, de oplader aansluit en :30 minuten later wegga. De batterij komt in dat geval niet op 80%. Misschien maakt het niet uit of de turbokabel goed werkt? Ik zal proberen morgen een betere uitleg te krijgen als we de auto afleveren.

Coop

ERAD (elektronische achterasaandrijving) is de hele elektronische aandrijfeenheid inclusief motor, levert geen stroom aan de motor. Het onderdeel dat u beschrijft is de IEM (inverter ERAD module). Het spijt me, maar het proberen te diagnosticeren van een T8 op basis van de gegeven informatie is bijna onmogelijk. Het kan veel verschillende dingen zijn, de enige manier om het te weten is om in Vida te pluggen en codes te lezen en van daaruit te diagnosticeren

ERAD (elektronische achterasaandrijving) is de hele elektronische aandrijfeenheid inclusief motor, levert geen stroom aan de motor. Het onderdeel dat u beschrijft is de IEM (inverter ERAD module). Het spijt me, maar het is bijna onmogelijk om een T8 te diagnosticeren op basis van de gegeven informatie. Het kunnen veel verschillende dingen zijn, de enige manier om het te weten is om in Vida te pluggen en codes te lezen en van daaruit te diagnosticeren
Ja, je hebt gelijk. Ik was de afkorting uit mijn hoofd vergeten.

OP, ik had/heb misschien een vergelijkbaar probleem met mijn nieuwe 2020 T8.

De auto werkte bijna 3 weken na levering prima. Ik bracht hem weg voor "we zijn schuldig" accessoires om op te halen en ze ontdekten een nieuwe BECM Service Campagne die moest worden toegepast op 2020 T8's (alle modellen) -- A39981. Ze deden die Total Software Upgrade. Alles was in orde op de rit naar huis. Ingestoken om 's nachts op te laden, wat voltooid was via mijn 240V Chargepoint-wandlader. De volgende ochtend, toen ik mijn T8 aanzette, ging het gele motorcontrolelampje branden na normale IC-diagnostische controles. Ik probeerde het normale, uit/aan, korte rit, etc. 4 of 5 keer - hetzelfde probleem elke keer. Belde de dealer service toen ze opengingen, en ze lieten me hem brengen. Startte de auto om hem weg te brengen, en dit keer geen motorcontrolelampje, maar ik zweer dat er iets vreemds aan de hand was met de hybride batterij die niet inschakelde zoals het hoorde - de normale hybride soepelheid werd vervangen door hoe een ICE aanvoelt. Service vond verschillende "ongewone" codes, maar "geen foutopsporing", dus na een proefrit, wist de codes en vertelde me dat als het probleem opnieuw zou optreden, ze me een leenauto zouden moeten geven, mijn T8 langer zouden moeten houden en Volvo zouden moeten inschakelen voor verdere diagnostiek.

In de afgelopen twee weken heb ik geen motorcontrolelampjes meer gehad, maar ik denk nog steeds dat er iets met die software-only BECM Service Campagne een probleem heeft veroorzaakt, of door toeval (ik betwijfel het), is er een BECM/ERAD-probleem begonnen op te treden. Ik probeer een gemakkelijker te beschrijven patroon te traceren van wat ik denk dat er gebeurt met wat ik "mijn hybride batterijfunctionaliteit die tijdelijk verdwijnt" zou noemen, maar zal waarschijnlijk volgende week bellen om hem weg te brengen... Netto is, in de hybride modus (ik heb dit niet gecompliceerd om PURE te proberen sinds de problemen begonnen), kan ik achteruit rijden en prima starten, maar zelfs bij lagere snelheden (<30 mph), zal het rechter IC-display plotseling veranderen alsof er geen hybride batterij beschikbaar is om te gebruiken (wanneer ik 3/4 of meer lading beschikbaar heb) -- display ziet eruit zoals het doet wanneer geparkeerd en ICE is duidelijk om geen duidelijke reden aan. Het IC-display kan dan weer om geen duidelijke reden tijdens het rijden veranderen om aan te tonen dat de hybride batterij weer gebruikt kan worden -- maar begint vreemd genoeg soms met slechts een paar streepjes op de wijzerplaat, en springt dan naar de meer normale positie rond 11 uur waar ICE zal inschakelen. Vreemd. Ik heb het gehad op het vlakke, bergop, bergaf, lagere snelheden en zelfs rijdend met 50+ MPH waar het terugvalt in de ICE-modus als ik licht mijn voet van het gaspedaal haal zoals men normaal zou doen bij het anticiperen op een stop. Heel vreemd. Er is iets veranderd, en niet ten goede.

Succes met je oplossing! Ik ook! ;)

Zoals u zich kunt voorstellen, is het diagnosticeren van een auto problematisch, vooral als deze zich niet consequent misdraagt. Ik zou willen voorstellen dat u uw telefoon en video gebruikt wanneer het systeem problemen lijkt te veroorzaken. Uiteraard ervan uitgaande dat u dit veilig kunt doen. Zoals opgemerkt, zijn dit complexe auto's met veel sensoren en inputs. Ik weet dat u het zult oplossen, hopelijk met zo min mogelijk hoofdpijn.

Zoals u zich kunt voorstellen, is het diagnosticeren van een auto problematisch, vooral als deze zich niet consistent misdraagt. Ik zou willen voorstellen dat u uw telefoon en video gebruikt wanneer het systeem problemen lijkt te veroorzaken. Uiteraard ervan uitgaande dat u dit veilig kunt doen. Zoals opgemerkt, zijn dit complexe auto's met veel sensoren en inputs. Ik weet dat het voor u opgelost zal worden, hopelijk met zo min mogelijk hoofdpijn.
Ja, bedankt. Ik heb mijn carrière besteed aan technische ondersteuning, PD en al dat soort dingen. Daarom probeer ik een patroon te ontdekken of op zijn minst een meer beknopte manier om de symptomen te beschrijven, aangezien het onregelmatig is en geen grote, vette rode "niet rijden of kan niet rijden"-situatie. Mijn teams en ik waren de ontvangers van intermitterende klantproblemen waar we bijna onmogelijk aan konden werken zonder meer details, dus ik probeer dat zelf niet te doen als ik de klant ben. ;) Ik heb geprobeerd mijn iPhone klaar te hebben, maar zoals u zegt, zijn veiligheidsproblemen van het moment een probleem geweest om het probleem vast te leggen, vooral omdat het probleem soms maar een paar seconden duurt voordat het weer normaal wordt.Het is frustrerend zoals u zegt, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ik het probleem uiteindelijk niet zal oplossen. Het is zeker het soort dingen dat gebeurt met nieuwere, complexere technologie, zelfs van een goedbedoeld en gevestigd bedrijf dat aan een gedurfde nieuwe reis begint - maar het is ook de reden waarom ik nu, als eigenaar van één auto, niet in het eerste productiejaar van een voertuig met grote nieuwe technologie spring, zoals ik vroeger wel was. ;)

1 - 12 of 12 Posts