SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

2010 XC60 T6 Brandstofpomp Vervangingsinstructies

20K views 7 replies 6 participants last post by  Glennda5id  
#1 ·
Mijn XC60 T6 uit 2010 met 240.000 km viel uit tijdens het rijden. Ik vermoed een defecte brandstofpomp.

De auto start wel, maar slaat niet aan. Dit is de tweede keer in 6 maanden dat de brandstofpomp defect is geraakt. De eerste keer heeft een autohandelaar die mij de auto verkocht de klus geklaard, omdat het binnen 30 dagen na aankoop gebeurde, dus ik heb niet gezien hoe het gedaan werd.

Kan iemand helpen met advies over hoe ik toegang kan krijgen tot de brandstofpomp en deze kan vervangen?

Is het nodig om de brandstoftank te laten zakken?

Ik heb onder de achterstoelen gekeken en kon geen toegangsluik naar de brandstofpomp vinden. Zit het toegangsluik misschien in de kofferbak?

Of is het mogelijk dat Volvo geen toegangsluik heeft gemaakt?

Alle advies wordt gewaardeerd.
 
#2 ·
De DTC-codes zijn 1) P062800 Brandstofpompcircuit te laag 2) P029900 Turbo onderboost 3) P008700 Brandstofrail druk te laag. Ik heb alvast een nieuwe brandstofrail druksensor besteld voor $40 en als dat niet helpt, haal ik een gebruikte brandstofpomp.

Wat betreft de toegang tot de brandstofpomp, wijst onderzoek uit op het laten zakken van de brandstoftank. Echter, een eerste blik suggereert dat er voldoende ruimte is om een toegangsgat van bovenaf uit te snijden, zal dat eerst proberen voordat ik de tank laat zakken.
 
#3 · (Edited)
De pomp van mijn VW GTI is rond de 140.000 km uitgevallen, en dat lijkt precies de tijd te zijn waarop moderne brandstofpompen lijken te gaan, dus een defecte brandstofpomp is in uw geval niet uitgesloten. Mijn GTI had toegang tot de brandstofpomp vanaf de bovenkant van de tank, door de onderkant van de stoel van de vloer te tillen, deze in een opgetilde positie vast te zetten met de achterste veiligheidsgordels en vervolgens een brandstofpompmodule van de vloer te verwijderen, waarna er een venster in de vloer was met toegang tot de pomp in de bovenkant van de tank. Ik weet niet zeker wat de procedure is voor de Volvo, maar het is mogelijk dat het een vergelijkbare opstelling is. Een andere manier om aanwijzingen te krijgen, is door de opstelling te 'reverse engineeren' door Google afbeeldingen en eBay te doorzoeken naar een brandstoftank voor uw Volvo-model van het betreffende jaar. Hopelijk bevatten alle beschikbare onderdelen foto's die u inzicht kunnen geven in waar de pomp zou moeten komen, wat u op zijn beurt ideeën zou geven over hoe u toegang kunt krijgen tot die pomp. Een ander idee zou zijn om naar een nieuwe onderdelenleverancier zoals Tasca online te gaan en het proces te doorlopen van het zoeken naar de tank en/of brandstofpomp om te bestellen, en de bijbehorende onderdelen. Dat zou een diagram moeten opleveren van de brandstoftank en alles wat er direct mee verbonden is, wat u ook een idee geeft van hoe de dingen uit elkaar gaan. Ik hoop dat dit helpt. :thumbup:
 
#4 ·
De brandstofpomp zit in de tank. De tank moet van onder de auto worden laten zakken na verwijdering van het uitlaatsysteem, de aandrijfas etc. Klus voor 2 personen.
Het is gemakkelijker om een tank met lage km-stand van een equivalente T6 te vinden en de hele tank te vervangen.
 
#5 ·
Dit is mijn mening over dit project:

Het kostte me in totaal 4 uur tussen het eerst snijden van een gat (1 uur), vervolgens het verwijderen van de oude pomp (1 uur), het installeren van de vervangende pomp (1 uur) en pauzes tussendoor. Let op: dit maakt uw garantie ongeldig. Het kan me niet schelen, want mijn auto is oud en de garantie is toch al verlopen.

De diagnose gaat als volgt: 1) controleer de 20 ampère zekering voor de brandstofpomp onder het dashboardkastje 2) vervang de brandstofrail druksensor 3) vervang de brandstofpomp 4) als niets werkt, probeer dan de brandstofpomp ECU-eenheid te vervangen.
 
#6 ·
Hier is mijn mening over dit project:

Heeft me in totaal 4 uur gekost, tussen het eerst snijden van een gat (1 uur), dan het verwijderen van de oude pomp (1 uur), het installeren van de vervangende pomp (1 uur) en pauzes tussendoor. Let op, dit maakt uw garantie ongeldig. Het kan me niet schelen, want mijn auto is oud en de garantie is toch al verlopen.

De diagnose gaat als volgt: 1) controleer de 20 Amp zekering voor de brandstofpomp onder het dashboardkastje 2) vervang de brandstofrail druksensor 3) vervang de brandstofpomp 4) als niets werkt, probeer dan de brandstofpomp ECU-eenheid te vervangen.
Hoi, hoe heb je de pomp er ĂĽberhaupt uitgekregen?? Hij is verbonden met de andere kant en ik kan hem niet meer dan 10 cm (4") omhoog krijgen.
 
#7 ·
Dit is nu een PITA, hoe je het ook doet. Ik heb een oscillerende snijder gebruikt om een opening te maken die groot genoeg is om de pomp eruit te tillen. Er zit een gat in de buurt van de buitenste omtrek van de brandstofpomp met een plug erin. Haal de plug eruit en zoek de rand van de pompkraag. Ik heb 2 1/2" gemeten vanaf de rand van de kraag tot het midden van de pomp. De vervangende pomp heeft een diameter van 5". Je hebt waarschijnlijk meer nodig, zoals 2 3/4" om de beste toegang te krijgen. Ik heb een passer gebruikt om de omtrek van het gat op het plaatwerk te tekenen. Ik heb het snijgereedschap gebruikt om de opening te maken. Ter informatie: de 180 graden van de opening bij de voorkant van de stoelsteun heeft drie lagen plaatwerk. Je kunt die stukken zien op de foto in de vorige post. Daarnaast zit er een stoelsteun aan de deurkant van de voorgestelde opening die vastgelast is aan de buitenste laag plaatwerk. Die stukken kunnen worden weggezaagd of weggebogen. Begin met een nieuw mes.

Toegang tot de bevestiger op de kraagklem is erg lastig. De bevestiger is een 7 mm zeskant/gleufschroef. Geen ruimte voor zelfs een korte schroevendraaier. Ik heb een 1/4" mini-verlenging in de socket gebruikt en deze met een 1/4" haakse ratelsleutel gedraaid. Het duurt lang om hem eraf te krijgen. Stop een doek tussen de buitenkant van de tankwand en de binnenwand van de stoelsteun, zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden als de socket en de verlenging eraf vallen. Ik heb een haakse 7 mm ratelsleutel geprobeerd en die past niet. Maak een foto van de oriëntatie van de pomp in de tank voordat je de klem verwijdert. Je wilt de nieuwe pomp in dezelfde oriëntatie installeren. Zodra de klem eraf is, heb ik een set borgveertangen gebruikt om de plastic kraag voldoende te spreiden om hem van één kant van de pomp te tillen. Werk hem rond de omtrek van de pomp totdat hij loskomt. Zorg ervoor dat je de rubberen pakking tussen de pomp en de tankopening niet beschadigt. Hij is erg fragiel. Wanneer je de verdamperbuis van de bovenkant van de pomp verwijdert, moet je ervoor zorgen dat je de vergrendelingslip/klem niet beschadigt. Ze breken tenzij je heel voorzichtig bent. Ze worden na verloop van tijd broos. Het verwijderen van de brandstoftoevoerleiding van de bovenkant van de tank is contra-intuïtief. Pak het blootliggende uiteinde van de leiding vast en trek het voorzichtig weg van de pomp. Hij beweegt een paar millimeter. Duw de vergrendelingskraag terug naar de pomp terwijl je aan de brandstofleiding trekt, dan komt hij eruit. Verwijder de elektrische connector. Verwijder de klem en de plastic kraag van de tank en zet ze opzij. Trek de pomp een paar centimeter omhoog om de talloze leidingen in de tank bloot te leggen die eraan vastzitten. Ik heb een stuk nylon touw aan elke leiding vastgemaakt om te voorkomen dat ze terug in de tank verloren gaan, en heb gemarkeerd waar ze op aangesloten zijn. Maak daarnaast een foto van hun oriëntatie en routing in de tank, terwijl ze zijn aangesloten, om te voorkomen dat ze bij het opnieuw installeren worden geknikt. Wees heel voorzichtig wanneer je de in-tank verdamperleiding van de binnenkant van de pomp loskoppelt. Hij heeft hetzelfde type vergrendelingslip/klem als die aan de buitenkant. Ze zijn erg broos en gemakkelijk te breken. Zodra alle brandstofleidingen zijn gemarkeerd en losgekoppeld, moet je ze terug in de tank duwen om de basis van het pompreservoir vrij te maken van de tank. Draai de pomp voorzichtig en kantel hem naar de achterkant van de auto. Er zal brandstof uit het reservoir lekken, dus zorg voor lappen en iets om de brandstof op te vangen, zodat deze niet in de schuimisolatie trekt. Blijf de pomp onder een hoek optillen om de brandstof eruit te gieten. Hij moet worden gekanteld zodat de vlotter de lip van de tank vrijmaakt. Zodra de vlotter vrijkomt, moet je blijven kantelen totdat de sokfilter de opening vrijmaakt. Nu heb je de hele pomp in je hand. De installatie is het omgekeerde van dit proces. Ik heb de sokfilter op het pompreservoir geïnstalleerd en dat deel in de tank gestoken. Ik heb een lange punttang gebruikt om de vlotter aan de zijkant van de pomp te installeren om schade aan de vlotter te voorkomen. Ik heb de pomp ongeveer halverwege in de tank neergelaten en vervolgens de brandstofleidingen en twee elektrische aansluitingen weer aangesloten. De interne verdamperleiding is het moeilijkst. Hij heeft een eigen wil! Zodra alle interne leidingen zijn aangesloten, trek je voorzichtig aan elke leiding om te controleren of ze niet loskomen. Draai en laat de pomp voorzichtig op zijn plaats zakken volgens de oriëntatiefoto. Installeer de plastic kraag en de klem. Installeer de verdamperleiding, brandstofleiding en elektrische aansluiting. Trek voorzichtig om er zeker van te zijn dat ze vastzitten. Sluit de accu weer aan en test de installatie door de auto te starten. Controleer op CEL-codes. Pas de pomp en interne slangen aan indien nodig om codes te wissen. Ik heb een patroon van het gat gemaakt met karton. Ik heb een stuk plaatstaal gekregen en het patroon op het plaatstaal geplakt. Ik heb een lijn van 1/2" buiten de omtrek van het karton getekend voor overlap. Ik heb zes lipjes buiten de omtrek getekend voor montageschroeven. Ik heb nog twee stukken plaatstaal gesneden in de vorm van de stoelsteun en de extra lagen metaal onder het voorste deel van de stoel. Ik heb bijpassende lipjes gemaakt voor schroefgaten op die stukken naar de bevestigingslipjes op de grote gatafdekking. Ik heb elk van die stukken met popnagels aan de onderkant van de grote gatafdekking bevestigd. Ik heb de hele afdekking zwart geverfd om roest te remmen. Ik heb de afdekking over het toegangsgat van de pomp bevestigd met zes zelftappende plaatwerkschroeven. Ik heb stroken 3M zwarte strip-calk gebruikt om een pakking te vormen. Hij is damp- en waterdicht!