SwedeSpeed - Volvo Performance Forum banner

1 ronde van de Nürburgring (Nordschleife) FANTASTISCH!

2.7K views 15 replies 10 participants last post by  04_R  
#1 ·
1 ronde van de Nurburgring (Nordshlife) FANTASTISCH!
Hier in Duitsland kan iedereen met een geregistreerd voertuig (voor Duitse wegen) voor de nominale vergoeding van 14 euro een ronde rijden op het originele Nurburgring Grand Prix circuit, of Nordshlife. Dit circuit beëindigde zijn F1-carrière nadat Niki Lauda daar in het midden van de jaren 70 een brandongeluk had. Het circuit werd toen onveilig verklaard voor F1-auto's.

Ik wilde al een tijdje met mijn R daarheen gaan, maar vandaag heb ik het eindelijk gedaan, met mijn vader die als bijrijder met een videocamera meeging. Ik was behoorlijk nerveus om met mijn 40.000 euro kostende auto een race-ronde over het circuit te rijden, maar mijn vader spoorde me aan, dus slikte ik hard en hoopte ik dat ik niet naar huis hoefde te lopen. Toen ik aankwam, was het een behoorlijk intimiderende scène, aangezien de andere machines bestonden uit verschillende Dodge Viper raceauto's, veel Porsche GT2/3's en vele andere zeer snelle en dure auto's. Er waren ook racefietsen en gewone racefietsen in overvloed. Er was zelfs een S60 R met een officiële "Volvo demonstratieauto" sticker op beide flanken. Een man filmde de auto terwijl hij rond de paddock reed.

Hoe dan ook, ik stond in de rij achter een paar behoorlijk exotische machines en we reden het circuit op, hoewel verspringend vanwege het feit dat we door een poort moesten, net als op een betaalde parkeerplaats. Ik reed eindelijk weg, met talloze vlinders in mijn buik, en begon deze motorrijder te volgen die redelijk langzaam reed, maar toen passeerden verschillende motoren me, dus ik dacht dat het spel begon.

Het circuit is 14 km lang, dus ik kan niet op elk detail ingaan, maar ik heb de R behoorlijk hard aangepakt, hoewel ik de lay-out van het circuit niet uit mijn hoofd had geleerd, en minstens 1/3 van de bochten blind zijn, liet ik veel ruimte voor fouten, dus ik zat waarschijnlijk op 6 tot 7/10. Simpel gezegd, ik heb een nieuw respect voor mijn R en het 4C-systeem. Ik had de auto de hele tijd in ADVANCED staan en het was een perfecte setting. Er was carrosserie-rol, maar nooit overdreven of storend, net genoeg veersysteem om de contactvlakken te houden waar ze moesten zijn. Ik heb in dit forum al een paar keer over deze auto geklaagd, maar nu zie ik dat ADVANCED is ontworpen voor het rijden op het circuit, want de ophanging deed het fantastisch, zonder twijfel. Het circuit heeft een paar rechte stukken, maar over het algemeen leidt elke bocht bijna direct naar een andere, maar met genoeg asfalt om de snelheid in de bovenste 90 te houden, behalve bij hard remmen voor krappe haarspeldbochten en zeer krappe knikken links en rechts. Wat het remmen betreft, wederom FANTASTISCH! Ik buig voor Brembo! Ik heb nog maar ongeveer 30% remblokken over op de voorkant, voorafgaand aan mijn ronde, maar de remmen werkten nog steeds erg goed, geen fading. Toen ik van het circuit kwam, rookten de remmen - lekkere geur - maar ze lieten me helemaal niet in de steek.

Ik reed met de standaard Pirelli's en ze deden het ook erg goed, op geen enkel moment iets onverwachts, behoorlijk plakkerig. Ik bekeek ze na mijn run en het profiel was veel donkerder zwart geworden met veel rubberkorrels (kleine) die aan het profiel bleven plakken.

Ik heb een V70 R GT en de motor liep sterk en trok hard, in feite denk ik dat het feit dat ik niet hoefde te schakelen me waarschijnlijk iets sneller maakte (behalve MT zou voordeel hebben door het verschil in RPM-afsnijding). Het enige probleem dat ik met de GT vond (mijn rijstijl) was het gebruik van remmen met de rechtervoet. Ik verloor veel tijd met het wisselen van mijn voet tussen de pedalen, vooral met de turbo, want zelfs nadat ik weer op het gaspedaal sprong, is er enige vertraging voordat de motor op volle toeren is. Ik zal de volgende keer proberen met links te remmen om dit te verminderen. Ik was echter aangenaam verrast hoe snel de toerenteller van de GT naar (zo dichtbij als toegestaan) de rode lijn steeg. Geweldige motor gekoppeld aan een minder geweldige transmissie.

Nogmaals, ik moet zeggen dat ik nu een heel nieuw respect heb voor mijn R. Ik was echt verbaasd hoe goed hij een van de zwaarste circuits ter wereld aankon. Ik wil niet zeggen dat ik recordtijden zou kunnen rijden of iets dergelijks, maar de auto deed alles wat ik hem voor de voeten wierp, zoals "oh ****, ik ga 90 in een 70 mph entry corner!!!" De auto droeg me door mijn fout zonder gedoe of Flash Green verf die op de vangrail achterbleef. Ik twijfel er niet aan dat deze auto met Eibach veren, stijvere stabilisatorstangen, gechipt, d/p, samen met veel duurdere machines zou rocken. Ik had DSTC in de volledige positie, vooral omdat ik erg bang was dat ik de auto in de ARMCO zou kunnen stoppen, dus ik wilde alle hulp die ik kon krijgen.

Ik werd alleen ingehaald door een M3 en een Porsche GT3 (oh, en ongeveer 15 super bikes).

Om het af te sluiten, de ervaring was absoluut geweldig, ik grijns nog steeds van oor tot oor en dit is 5 uur later. De auto overtrof mijn verwachtingen ruimschoots en heeft me gedwongen mijn conclusies te heroverwegen, allemaal om positiever te zijn.

Ik ga zo naar bed, maar voordat ik dat doe, ga ik naar mijn oprit om mijn R te knuffelen.
Image
Image

Nick M
F Green V70 R GT
Mijn GT is nu een officiële "Ringer"! (auto die de oude Nurburgring heeft gerond)

#4 ·
Re: 1 ronde van de Nürburgring (Nordshlife) FANTASTISCH! (Britspeed)

Dat klinkt geweldig. Ik moet dat op mijn kalender zetten van dingen die ik moet doen voordat ik Duitsland verlaat. Het is ongeveer 2 uur van mijn huis. Nu hoef ik alleen nog maar een cameraman te vinden.....

#5 ·
Re: 1 ronde van de Nürburgring (drivinfast)

Betreffende de video, mijn vader heeft een geweldige video van mijn dashboard gemaakt! Het was niet echt zijn schuld, aangezien de G-krachten die hem door zijn stoel gooiden, het praktisch onmogelijk maakten om de camera in de juiste richting te houden. Deze baan lijkt op een achtbaan met een ongelooflijke hoeveelheid hoogteverschil. Eén bocht was extreem steil, ik denk dat ik al mijn 4 wielen gebruikte om hem op te rijden.

Volgende keer zal ik een soort camerabevestiging aanschaffen.

Nick M
F Green V70 R GT

#6 ·
Re: 1 ronde van de Nurburgring (Britspeed)

Quote, oorspronkelijk geplaatst door Britspeed »
Betreffende de video, mijn vader heeft een geweldige video van mijn dashboard gemaakt! Het was niet echt zijn schuld, aangezien de G-krachten die hem in zijn stoel rondgooiden het praktisch onmogelijk maakten om de camera in de juiste richting te houden. Deze baan lijkt op een achtbaan met een ongelooflijke hoeveelheid hoogteverschil. Een bocht was extreem steil, ik denk dat ik al mijn 4 wielen gebruikte om hem op te rijden.

Volgende keer zal ik een soort camerabevestiging krijgen.

Nick M
F Green V70 R GT

Hm.. Balen..

Hetzelfde als met de video van mijn R op de Zandvoort-baan. Het is moeilijk om de camera in de juiste hoek te houden bij deze snelheden.

Ik heb erover nagedacht om naar de NordSchleife te gaan, maar er zijn zoveel horrorverhalen dat ik het tot nu toe niet heb gedaan. Misschien leuk om daar in de toekomst een meeting te organiseren?

#7 ·

Quote, oorspronkelijk geplaatst door Britspeed »

Ik keek ernaar na mijn run en het loopvlak was een veel donkerdere tint zwart geworden

hehe...mijn banden zijn ongeveer 1,5 mm donkerder in de groeven en dat met alleen maar "spelen" op openbare wegen
Image
ver weg van het verkeer en mensen (voordat iemand een vlammenoorlog begint
Image
)

Ik wed dat het het "bandenbijtende" geluid is dat ik elke keer hoor
Image

Horrorverhalen hoor ik ook over dergelijk circuitspel...Ik denk dat het ook gemakkelijk is om de hersenen te verliezen en echt gek te worden en dan de auto de volgende bocht te verliezen
Image
en op de Orig Nürburgring is er geen plaats voor fouten.

ooohh trouwens...beter links remmen oefenen voordat je haar op het circuit meeneemt.

#8 ·

Nick, dat is geweldig. Ik heb zelfs vlinders als ik deze baan op de computer rijd, kan me niet voorstellen hoe het zou zijn om in het echt te rijden. Trouwens, de baan is 14 mijl, niet 14 km
Image
. Laat het ons weten wanneer je de video klaar hebt.

Ihsan

#11 ·
Re: 1 ronde van de Nürburgring (genie)

Ik denk dat het geweldig zou zijn als Euro R-eigenaren elkaar willen ontmoeten voor een Nordshliefe-run. Ik zou er zeker voor in zijn.

Wat betreft de horrorverhalen, er zijn er veel. Er zijn "Ringer"-websites, d.w.z. mensen die er hun hobby van maken om vaak de Nordshliefe te rijden. Op een pagina die ik las, zei de man dat er wekelijks ernstige verwondingen zijn, maar de officiële statistieken zijn laag omdat ze alleen een dodelijk ongeval tellen als de persoon ter plekke dood is, niet als ze later sterven!
Ik denk dat de meeste ernstige verwondingen voorkomen bij de motorrijders, maar ik zag verschillende verse (4-wiel)bandensporen in de (gekreukte) vangrails.

Persoonlijk had ik het gevoel dat ik ruim binnen de veilige grenzen bleef tijdens mijn ronde, en dat met veel blinde bochten. Ik denk dat het gevaar is als een persoon het vaak genoeg doet dat ze het circuit kunnen onthouden en kunnen beginnen met het verlagen van hun rondetijden. Ik weet dat ik veel sneller had kunnen gaan als ik een paar acclimatatieronden meer had gehad, maar dan neemt het risico toe.

Er was vrijwel geen ruimte voor fouten.

Toch was het GEWELDIG LEUK EN SPANNEND!!!

Voordat ik getrouwd was (94) racete ik in de VS op veel van de racecircuits aan de oostkust, en ik moet vergeten zijn hoe fantastisch het was. Deze ervaring bracht het allemaal terug.

Dus, ik zal het zeker weer doen.

Oh, ik kwam zonder schade van de Ring af, maar eerder in de week lag er een witte wegmarkering schuin en leunde in de weg. Stom van me dat ik het pas zag toen het te laat was en ik ertegenaan reed, waardoor er een heel kleine deuk in de spatbord kwam. Het haalde ook alle blanke lak van de verf.
Heister Volvo schatte de kosten op 800 euro om de spatbord/verf te vervangen.
Image

Nick M
F Green V70 R GT

#12 ·
Re: 1 ronde van de Nürburgring (Britspeed)

Oh, ik kwam zonder schade van de Ring af, maar eerder in de week lag er een witte wegmarkering schuin en leunde op de weg. Domme ik zag het pas toen het te laat was en ik er tegenaan reed, waardoor er een heel kleine deuk in de spatbord kwam. Het haalde ook alle blanke lak van de verf.
Heister Volvo schatte de kosten op 800 euro om de spatbord/verf te vervangen.

Door mijn eigen domheid moet ik mijn voorspatbord laten vervangen
Image
. Een plaatselijke garage doet het en krijgt de spatbord voor $140 minder dan de Volvo-dealer me citeerde en veel minder dan 800 euro. De spatbord wordt ook voorgelakt geleverd, dus als je het hele ding vervangt, kun je dat misschien dubbel checken.

#13 ·
Ik zal een paar andere garages moeten controleren. Interessant, mijn dealer liet me een factuur zien voor een vergelijkbare vervanging van de spatbord en hij wees erop dat de werkelijke spatbord minder dan 100 euro kostte, al het andere is arbeid. Heeft hij niets gezegd over het krijgen van een voorgelakt exemplaar?

#14 ·
Re: (Britspeed)

Ik hoop dat we het over hetzelfde hebben. De hele voorspatbordafdekking kost me ongeveer $ 550. De carrosseriebedrijf zei dat het alleen voorgelakt kwam. Ik moet ook de absorber onder de bumper laten vervangen (de trekhaak heeft er een gat in beide gemaakt) en het kost maar ongeveer $ 50. Het duurt iets langer dan ik had gehoopt omdat beide onderdelen R-specifiek zijn en ze er oorspronkelijk voor een gewone S60 hebben gekregen. De arbeidskosten bedragen slechts ongeveer $ 150. Is de Euro-arbeid zoveel beter
Image
?

Ik ga alleen uit van wat de carrosseriebedrijf me heeft verteld. Ze doen goed werk en hebben een goede reputatie, dus ik heb geen reden om ze niet te geloven. Willen Volvo-experts iets toevoegen of corrigeren wat ik te zeggen heb? Het lijkt me interessant dat er zo'n prijsverschil zou zijn, zelfs als het aan verschillende kanten van de vijver is, hoewel het zien van wat Johann voor zijn R heeft betaald, het misschien een beetje verklaart....

#15 ·
Hé Flash. Mijn dealer vertelde me dat ze ook de deur zouden schilderen, om deze te laten passen bij de lak op de spatbord?? Ik weet dat verf vervaagt en dat nieuwe verf moet worden aangepast, maar mijn auto is pas 6 maanden oud, dus ik weet niet zeker of dat wel nodig is? Hier is het veel moeilijker om rond te shoppen vanwege taalproblemen en ook minder garages in dit gebied.

Ik wacht misschien gewoon met het repareren, zodat ik de tijd heb om het wat meer te onderzoeken.

Nick M